LA GRAN ESTRENA POSTCONFINAMENT

'Tenet', la pel·lícula que ve a salvar Hollywood

La indústria espera que la gent recuperi l'afany per trepitjar de nou els cines amb el nou puzle d'acció de Christopher Nolan, rar cas de director estrella

tenet

tenet

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Sobretot des que va agafar les regnes de l’univers Batman en una ambiciosa trilogia, el director Christopher Nolan ha sabut convertir les seves noves obres en esdeveniment cultural. Cada una ha sigut més gran, o gran de manera diferent, a la justament anterior, a més de nova en el seu gènere o subgènere. En temps en què la marca és estrella, i no tant actors ni directors, és un rar cas de cineasta el nom del qual reconeixen tota classe de públics.  

L’estrena del seu últim ‘blockbuster’ d’autor, ‘Tenet’, ja hauria sigut considerada un gran esdeveniment en la vella normalitat. Però encara és més esdeveniment en les circumstàncies actuals: enmig d’una pandèmia global que ha remès prou perquè comencin a reobrir els cines i la taquilla internacional, com el públic, pugui tornar a poc a poc a la vida. És la primera gran estrena postconfinament. La pel·lícula que, confia Hollywood, farà al públic recuperar l’hàbit de passar dues hores o més en una sala fosca amb desconeguts.

Els cines van començar a reobrir a Àsia a finals d’abril i a Europa des de principis de maig; a Espanya, el dia 25 d’aquell mes, per ser precisos. Però als Estats Units, on encara han tingut més problemes per aplanar la corba del virus, les principals cadenes no van començar a obrir fins al passat dia 20. No tots els estats han permès la reobertura, només quaranta-tres; entre els quals no hi ha Califòrnia, centre de la indústria cinematogràfica.

Una agenda sense ‘blockbusters’

Una cosa com ‘Tenet’, així de gran i esperada, serà raresa aquesta ‘rentrée’. La majoria de grans estrenes s’han posposat a finals d’any o, sobretot, el 2021. El primer a patir un retard important va ser ‘Sin tiempo para morir’, el vint-i-cinquè títol de James Bond: ja al març es va anunciar que saltava del 9 d’abril al 20 de novembre.  

Amb l’objectiu de patir el menor nombre de pèrdues, Paramount va moure ‘Un lugar tranquilo II’ del març del 2020 al maig del 2021, i ‘Top Gun: Maverick’ d’aquest desembre al juliol del 2021. Sony s’ha guardat per a un 2021, potser, tant de bo, més segur, tots els seus títols importants del 2020, com ‘Cazafantasmas: Más allá’, ‘Morbius’, ‘Peter Rabbit 2: A la fuga’ o l’esperada adaptació del videojoc ‘Uncharted’, amb Tom Holland.

Mentre no hi havia pantalles disponibles globalment, alguns estudis van optar per oferir títols sonats com a lloguer digital a preu ‘premium’. Va ser l’estratègia d’Universal als Estats Units amb ‘Trolls 2: Gira mundial’, que li va sortir rodona: gairebé 100 milions de dòlars d’ingressos en les tres primeres setmanes. De forma semblant i similarment polèmica, Disney estrenarà ‘Mulan’ el 4 de setembre com a lloguer digital als territoris on funcioni la seva plataforma Disney+; curiosament, un no és la Xina, el segon mercat més gran del món i país originari de la llegenda de la Mulan.

Els Estats Units perden prioritat

Ferm defensor de l’experiència cinematogràfica en sala, Nolan sembla que va considerar el fracàs de la seva vida que ‘Tenet’ es veiés primer a casa. O que ho fes molt més tard de la data inicial prevista i els secrets del seu últim puzle d’acció acabessin sortint a la llum abans de l’estrena. Finalment, després de diverses curtes pròrrogues, la seva pel·lícula només arriba poc més d’un mes després de l’esperat inicialment: en lloc del 17 de juliol, el 26 d’agost.

Robert Pattinson i John David Washington, en un fotograma de ‘Tenet’.

Això per als espectadors d’Espanya i bona part d’Europa; arribat el cap de setmana, estarà disponible a més de quaranta països, incloent-ne uns quants d’Àsia. Però, curiosament, fins a la setmana vinent no arribarà als Estats Units i la Xina, fins a nou avís els dos mercats principals.

Notícies relacionades

No és la primera vegada que un gran ‘blockbuster’ es pot veure abans a Europa que a Amèrica del Nord: va passar el 2012 amb ‘Los Vengadores’ o el 2018 amb ‘Aquaman’. Però no deixa de ser una raresa. La Covid-19 i la seva corba sembla estar canviant la manera de llançar les estrenes al món i potser, més aviat que tard, el mercat nord-americà podria deixar d’assenyalar el que és un èxit i el que no.

Probablement ni tan sols ‘Tenet’ pugui posar remei, sigui com sigui, a les greus pèrdues de la taquilla global durant el 2020, que es calcula que podrien ser del 60% respecte al 2019. A mitjans de març, segons les dades de ‘The Hollywood Reporter’, ja s’havien perdut 7.000 milions de dòlars. Però, ¿i si anéssim tots a veure ‘Tenet’ no una, sinó dues o tres vegades? Sens dubte, el nou laberint ordit per Nolan admet múltiples visionaments sense problema i sense avorriment.

‘Blockbusters’ en camí

‘Wonder Woman 1984’ 
Els fans de la Dona Meravella fa temps que han après a viure amb la incertesa. Fins a quatre vegades ha canviat aquesta seqüela dels 80 de data d’estrena. En principi, arriba el 2 d’octubre. 

Temes:

Cine