LA SEVA PRIMERA FICCIÓ EN ANGLÈS

Almodóvar tornarà a Venècia per presentar un curtmetratge, 'La voz humana'

El film, gravat i editat en temps rècord després del confinament, serà exhibit fora de concurs al festival, que tindrà lloc entre el 2 i el 12 de setembre

El curt, que compta amb Tilda Swinton, està basat en un monòleg escrit el 1928 per Jean Cocteau i escenifica la trucada final d'una dona al seu amant

Almodóvar tornarà a Venècia per presentar un curtmetratge, 'La voz humana'
2
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Només un any després de rebre a la Mostra de Venècia un Lleó d’Or en honor a les seves més de quatre dècades de carrera, Pedro Almodóvar tornarà aquest any al certamen per presentar fora de concurs el seu nou treball. Es tracta del curtmetratge ‘La voz humana’, que el manxec va començar a rodar immediatament després del final de l’estat d’alarma a Espanya amb l’actriu Tilda Swinton –casualment, una de les premiades el 2020 amb el guardó honorífic del festival italià– i que ha completat en temps rècord. «M’emociona tornar a Venècia en un any tan especial, que tindrà la Covid-19 com a convidada involuntària», ha assegurat el director en el comunicat que la Mostra ha fet públic aquest mateix matí. «Tot serà diferent, i tinc intenció de descobrir-ho en persona».

Al llarg dels seus 30 minuts de metratge, la primera ficció d’Almodóvar rodada en anglès adapta el monòleg homònim escrit el 1928 pel francès Jean Cocteau, en què s’escenifica la trucada final d’una dona al seu amant, que l’endemà es casarà amb una altra. El text, que ja va ser versionat per l’italià Roberto Rossellini a ‘El amor’ (1948), ha sigut una influència constant en la filmografia d’Almodóvar: va ser una de les fonts d’inspiració de la història que explicava ‘Mujeres al borde de un ataque de nervios’ (1988), i la Tina, l’actriu transgènere encarnada per Carmen Maura a ‘La ley del deseo’ (1987), protagonitzava una representació teatral del mateix.

«Un experiment visual»

Almodóvar va començar a rodar el curt fa poc més de dues setmanes. Va ser llavors, el dia 17, quan el seu germà Agustín –productor de totes les seves pel·lícules– va compartir una imatge a les xarxes socials per celebrar el primer dia de filmació: el director apareixia amb Swinton, ell amb la claqueta entre les mans i ella caracteritzada com el seu personatge, i els dos protegits amb mascareta. Abans d’això, això sí, el manxec ja havia donat pistes sobre el projecte. «He canviat tot el text, perquè reflecteix un caràcter antiquat i una mentalitat que no existeix avui dia», va explicar a principis d’any, durant la promoció internacional de ‘Dolor y gloria’ (2019). Així mateix, va descriure la pel·lícula com «molt personal» i «una cosa semblant a un experiment visual».

Així mateix, el director ha definit ‘La voz humana’ com una mena d’«escalfament» de cara al que serà el seu primer llargmetratge parlat en llengua estrangera, ‘Manual per a dones de fer feines’, que es basarà en cinc dels contes reunits en el llibre homònim de l’escriptora nord-americana Lucia Berlin i també estarà protagonitzat per Tilda Swinton. Almodóvar va estar a punt de rodar en anglès diverses vegades en el passat; en dues ocasions va dir ‘no’ a projectes de Hollywood –‘Sister Act: Una monja de cuidado’ (1992) i ‘El chico del periódico’ (2012)–, i durant un temps va estar previst que Meryl Streep protagonitzés ‘Julieta’ (2016), fins que el manxec va decidir rodar-la en espanyol.

Notícies relacionades

Amb Álex de la Iglesia

L’anunci portat a terme aquest dilluns per la Mostra converteix Almodóvar en el segon gran cineasta espanyol a incorporar-se a la programació de la 77a edició del certamen. Segons es va confirmar fa uns dies, Álex de la Iglesia presentarà fora de la competició del festival el primer episodi de ‘30 monedas’, la sèrie que ha rodat per a HBO.