09 d’ag 2020

Anar al contingut

ESTRENA ESPERADA

El nou tiberi audiovisual de Beyoncé

Disney+ estrena en exclusiva 'Black is king', translació a imatges de l'àlbum 'The lion king: The gift' del 2019

Juan Manuel Freire

Fa gairebé set anys, Beyoncé va fer un punt i a part en la seva carrera amb ‘Beyoncé’, el seu àlbum de so més trencador i un que marcaria la seva manera de llançar discos a partir de llavors. Aquest no era un simple àlbum, sinó un ‘àlbum visual’, és a dir, en el que cada peça de música (i fins i tot alguna de no inclosa en el repertori) tenia el seu corresponent videoclip o curt. Va repetir l’experiment el 2016 amb ‘Lemonade’, el seu àlbum de catarsi conjugal. I ara es torna a mostrar decidida a expandir la seva imatgeria amb ’Black is king’, versió visual de ‘The lion king: The gift’, el seu disc d’acompanyament al ‘remake’ en imatge fotorrealista d’‘El rey león’ de l’any passat. La pel·lícula s’acaba d’estrenar en exclusiva a Disney+.

Com el mateix disc, ‘Black is king’ és una carta d’amor a l’Àfrica, una celebració de la seva diàspora i un orgullós manifest d’afirmació davant el racisme. Segons va comentar en un post a Instagram del 28 de juny, volia «presentar elements de la història negra i la tradició africana amb un gir modern i un missatge universal, i ensenyar el que significa trobar la teva identitat i construir un llegat».

I typically keep comments short and sweet, but I just watched the trailer with my family and I’m excited. ��please don’t get me hype����“Black Is King” is a labor of love. It is my passion project that I have been filming, researching and editing day and night for the past year. I’ve given it my all and now it’s yours. It was originally filmed as a companion piece to “The Lion King: The Gift” soundtrack and meant to celebrate the breadth and beauty of Black ancestry. I could never have imagined that a year later, all the hard work that went into this production would serve a greater purpose. The events of 2020 have made the film’s vision and message even more relevant, as people across the world embark on a historic journey. We are all in search of safety and light. Many of us want change. I believe that when Black people tell our own stories, we can shift the axis of the world and tell our REAL history of generational wealth and richness of soul that are not told in our history books. With this visual album, I wanted to present elements of Black history and African tradition, with a modern twist and a universal message, and what it truly means to find your self-identity and build a legacy. I spent a lot of time exploring and absorbing the lessons of past generations and the rich history of different African customs. While working on this film, there were moments where I’ve felt overwhelmed, like many others on my creative team, but it was important to create a film that instills pride and knowledge. I only hope that from watching, you leave feeling inspired to continue building a legacy that impacts the world in an immeasurable way. I pray that everyone sees the beauty and resilience of our people. This is a story of how the people left MOST BROKEN have EXTRAORDINARY gifts.❤️✊�� Thank you to Blitz, Emmanuel, Ibra, Jenn, Pierre, Dikayl, Kwasi and all the brilliant creatives. Thank you to all at Disney for giving this Black woman the opportunity to tell this story. This experience has been an affirmation of a grander purpose. My only goal is that you watch it with your family and that it gives you pride. Love y’all, B

Una publicación compartida de  Beyoncé (@beyonce) el 

En el projecte ha estat avalada per realitzadors de confiança com Jake Nava (director de, per exemple, el vídeo de ‘Partition’) o Pierre Desusschere (ja autor dels clips de ‘Mine’ i ‘Ghost’), així com directors de sang africana com Emmanuel Adjei i Blitz Bazawule (el de l’excel·lent ‘The burial of Kojo’). Amb Beyoncé apareixen molts dels artistes africans que ja van col·laborar en el disc original, a més d’actors sud-africans (Nandi Madida, Warren Masemola) o nigerians (Papi Ojo).

‘El rey león’ reelaborat

La pel·lícula és, en termes generals, una versió moderna de ‘El rey león’: la història d’un jove rei separat de la seva herència com Moisès i obligat a lidiar amb un món adust mentre es decideix a reclamar el tron que li pertany. La primera cançó en sonar és ‘Bigger’, en la qual Beyoncé sembla recordar els seus tres fills que són part d’alguna cosa més gran que ells mateixos. El nostre heroi surt disparat cap al món com un meteorit i ‘Find your way back’ el convida a tornar, a no oblidar d’on ve, a infecciós ritme Afrobeats. Lluentons en paisatge sorrenc.   

’Don’t jealous me’, amb carismàtiques aparicions de Lord Afrixana (boa pitó enroscada al coll) i Yemi Alade com a possibles equivalents de les hienes de Disney, instal·len l’heroi en un paisatge de perill, mentre que ‘Scar’ compta amb una emotiva alhora que amenaçadora aparició de Jessie Reyez.

Tot aquest clima de foscor es trenca amb ‘Mood 4 eva’, el particular ‘Hakuna matata’ de Beyoncé, en el qual allò que és humil i relaxat dona pas al paròdicament inspirador. Si en la lletra del tema, Jay-Z es compara amb Mansa Musa, antic governador de l’imperi de Mali, el vídeo no podia ser tímid. Apareix un Rolls-Royce amb estampat de lleopard i Beyoncé neda en una piscina com Esther Williams en una coreografia aquàtica de Busby Berkeley. Ja en la seva aparent vintena, a l’altura de ‘Ja ara e’, el Simba humà somia amb una cosa menys ostentosa, només amb una mica de vida nocturna.

Èxtasi d’art pop

Shatta Wale s’afegeix a la festa a ‘Already’ i Pharrell a ‘Water’, però la veritable pluja d’estrelles arriba amb ‘Brown skin girl’, himne a les dones de pell fosca: visiten el nostre saló Naomi CampbellLupita Nyong’oKelly Rowland, la model Adut Akech... I fins i tot veiem Blue Ivy, filla gran de Beyoncé, cantant l’estrofa final. És el moment més estel·lar de la pel·lícula, amb permís d’un moment reservat per al gairebé final.

Parlem de l’al·lucinant vídeo de ‘My power’, el tema de ‘The gift’ que semblava escenificar la batalla Simba/Scar a cop de gqom, estil electrònic sud-africà entre hip-hop, hard house i música tradicional. NijaTierra Whack, Moonchild Sanelly i Busiswa es llueixen en un gran espectacle de ball en un temple amb la clara empremta d’Hannah Beachler, dissenyadora de producció de ‘Black Panther’ i ja col·laboradora de Beyoncé a ‘Lemonade’. Èxtasi d’art pop.