ESTRENA ESPERADA

El nou tiberi audiovisual de Beyoncé

Disney+ estrena en exclusiva 'Black is king', translació a imatges de l'àlbum 'The lion king: The gift' del 2019

20200731 506737 beyoncealreadye 1 31 / periodico

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa gairebé set anys, Beyoncé va fer un punt i a part en la seva carrera amb ‘Beyoncé’, el seu àlbum de so més trencador i un que marcaria la seva manera de llançar discos a partir de llavors. Aquest no era un simple àlbum, sinó un ‘àlbum visual’, és a dir, en el que cada peça de música (i fins i tot alguna de no inclosa en el repertori) tenia el seu corresponent videoclip o curt. Va repetir l’experiment el 2016 amb ‘Lemonade’, el seu àlbum de catarsi conjugal. I ara es torna a mostrar decidida a expandir la seva imatgeria amb ’Black is king’, versió visual de ‘The lion king: The gift’, el seu disc d’acompanyament al ‘remake’ en imatge fotorrealista d’‘El rey león’ de l’any passat. La pel·lícula s’acaba d’estrenar en exclusiva a Disney+.

Com el mateix disc, ‘Black is king’ és una carta d’amor a l’Àfrica, una celebració de la seva diàspora i un orgullós manifest d’afirmació davant el racisme. Segons va comentar en un post a Instagram del 28 de juny, volia «presentar elements de la història negra i la tradició africana amb un gir modern i un missatge universal, i ensenyar el que significa trobar la teva identitat i construir un llegat».

En el projecte ha estat avalada per realitzadors de confiança com Jake Nava (director de, per exemple, el vídeo de ‘Partition’) o Pierre Desusschere (ja autor dels clips de ‘Mine’ i ‘Ghost’), així com directors de sang africana com Emmanuel Adjei i Blitz Bazawule (el de l’excel·lent ‘The burial of Kojo’). Amb Beyoncé apareixen molts dels artistes africans que ja van col·laborar en el disc original, a més d’actors sud-africans (Nandi Madida, Warren Masemola) o nigerians (Papi Ojo).

‘El rey león’ reelaborat

La pel·lícula és, en termes generals, una versió moderna de ‘El rey león’: la història d’un jove rei separat de la seva herència com Moisès i obligat a lidiar amb un món adust mentre es decideix a reclamar el tron que li pertany. La primera cançó en sonar és ‘Bigger’, en la qual Beyoncé sembla recordar els seus tres fills que són part d’alguna cosa més gran que ells mateixos. El nostre heroi surt disparat cap al món com un meteorit i ‘Find your way back’ el convida a tornar, a no oblidar d’on ve, a infecciós ritme Afrobeats. Lluentons en paisatge sorrenc.   

’Don’t jealous me’, amb carismàtiques aparicions de Lord Afrixana (boa pitó enroscada al coll) i Yemi Alade com a possibles equivalents de les hienes de Disney, instal·len l’heroi en un paisatge de perill, mentre que ‘Scar’ compta amb una emotiva alhora que amenaçadora aparició de Jessie Reyez.

Tot aquest clima de foscor es trenca amb ‘Mood 4 eva’, el particular ‘Hakuna matata’ de Beyoncé, en el qual allò que és humil i relaxat dona pas al paròdicament inspirador. Si en la lletra del tema, Jay-Z es compara amb Mansa Musa, antic governador de l’imperi de Mali, el vídeo no podia ser tímid. Apareix un Rolls-Royce amb estampat de lleopard i Beyoncé neda en una piscina com Esther Williams en una coreografia aquàtica de Busby Berkeley. Ja en la seva aparent vintena, a l’altura de ‘Ja ara e’, el Simba humà somia amb una cosa menys ostentosa, només amb una mica de vida nocturna.

Èxtasi d’art pop

Notícies relacionades

Shatta Wale s’afegeix a la festa a ‘Already’ i Pharrell a ‘Water’, però la veritable pluja d’estrelles arriba amb ‘Brown skin girl’, himne a les dones de pell fosca: visiten el nostre saló Naomi CampbellLupita Nyong’oKelly Rowland, la model Adut Akech... I fins i tot veiem Blue Ivy, filla gran de Beyoncé, cantant l’estrofa final. És el moment més estel·lar de la pel·lícula, amb permís d’un moment reservat per al gairebé final.

Parlem de l’al·lucinant vídeo de ‘My power’, el tema de ‘The gift’ que semblava escenificar la batalla Simba/Scar a cop de gqom, estil electrònic sud-africà entre hip-hop, hard house i música tradicional. NijaTierra Whack, Moonchild Sanelly i Busiswa es llueixen en un gran espectacle de ball en un temple amb la clara empremta d’Hannah Beachler, dissenyadora de producció de ‘Black Panther’ i ja col·laboradora de Beyoncé a ‘Lemonade’. Èxtasi d’art pop.