CRÍTICA DE CINE

'The souvenir': fragments d'una història complicada

La cineasta Joanna Hogg reuneix peces d'un antic amor i la seva formació com a cineasta en un sublim film semiautobiogràfic

the souvenir / periodico

1
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

The souvenir ★★★★★

Direcció:  Joanna Hogg

Repartiment:  Honor Swinton Byrne, Tom Burke, Tilda Swinton, Alice McMillan

País:  Regne Unit / Estats Units

Durada:  120 minuts

Any:  2019

Gènere:  Drama

Estrena:  30 de juliol del 2020 (exclusiva a Filmin; Atlántida Film Fest)

En la seva pel·lícula més autobiogràfica fins ara, la britànica Joanna Hogg s’allunya una mica del seu estil cerebral per jugar més amb primers plans o música. Potser per la latència del record, intensifica la seva relació amb el sentiment i el drama, sense que això signifiqui sentimentalisme ni melodrama. La seva càmer continua sent, sobretot, estàtica, però l’anar i venir dels personatges en el pla, el llenguatge del cos o les emocions evocades supuren intensitat, reprimida o no. 

Notícies relacionades

El títol de la pel·lícula fa referència a un quadro de Fragonard sobre l’anhel amorós, però també enllaça amb la recuperada cançó ‘Souvenir of love’ o el regal parisenc que l’heroïna Julie (Honor Swinton Byrne, filla de Tilda Swinton, aquí com la seva mare) rep de mans de l’Anthony (Tom Burke), un home més gran que ella, sofisticat, distant i carismàtic, amb el qual no pot entendre’s del tot ni acabar de posar distància.

Aquesta història complicada inspira i enfonsa la Julie en la seva gènesi com a cineasta, en el descobriment de la seva identitat artística. Mentre reuneix fragments de la història, Hogg investiga amb encant en la seva trajectòria formativa. I el seu alter ego ficcional no acaba d’aprendre com hauria de ser l’amor, però, sí, com hauria d’enfocar els seus instints creatius