CRÒNICA DE MÚSICA
Música i pintura a Peralada
Santi Moix crea en directe una obra pictòrica mentre la Simfònica del Liceu interpretava Händel

zentauroepp54254359 m sica y pintura en peralada santi moix crea en dire200726223247 /
El Festival Castell de Peralada va continuar dissabte amb la seva edició ‘Livestream’ oferint una singular vetllada dedicada als treballadors de la sanitat –es va convidar diverses desenes de professionals de la salut a presenciar el concert en directe– a càrrec de la Simfònica del Gran Teatre del Liceu en una col·laboració amb l’artista gràfic Santi Moix. La idea era que una obra plàstica del creador català prengués forma inspirada en directe per la música que el conjunt orquestral oferia.
En el programa figuraven la ‘Simfonia Núm. 7 en La major, Op. 92’, de Ludwig van Beethoven, com a homenatge al 250è aniversari del naixement del geni alemany, compartint menú amb la també molt popular ‘Música per als reials focs d’artifici’ de Georg Friedrich Händel, dues peces festives ideals per a les nits d’estiu. Moix, que arribava al certamen de l’Empordà impressionat pel festival de focs artificials del Japó (‘Hanabi’), només va treballar amb la segona de les peces, una joia del Barroc creada sobretot per a metalls i percussió i per ser executada a l’aire lliure que en les seves transcripcions per a orquestra moderna acaba apareixent més aviat una peça per a banda si no s’interpreta amb l’elegància que exigeix.
Retransmissió opaca
Potser n’hi va haver a Peralada, però en la retransmissió –el festival és en ‘streaming’ – el so va aparèixer opac, pla i sense especial delicadesa en els matisos. Aquest detall es va apreciar més encara a l’obra de Beethoven, amb un ‘Allegro’ final que feia pujar els colors pel poc polit: el micro no oculta les fallades que en una sala s’empasten i s’integren. Els instruments es van escoltar parcel·lats, aïllats, aspecte que va accentuar l’efecte ‘enllaunat’ i en el qual va sortir guanyant la fusta. Potser el repertori simfònic no sigui el més apropiat per a aquest format.
Notícies relacionadesEn Händel almenys hi va haver bona mètrica i les danses es van portar amb els ‘tempi’ requerits i es van aconseguir moments molt convincents sobretot en les més lentes.
La impecable realització televisiva de la primera part –tot i que s’abusés del pla del mestre– va donar pas, en la segona, a un excés de moviments i talls. Si les càmeres semblaven voler seguir Moix en els seus traços, sobraven les grues i els ‘travellings’ davant l’orquestra: o sigui, que es van trobar a faltar més plans fixos, sobretot de l’artista en plena creació. El resultat, una interessant ‘performance’ a l’estil ‘nou’ Liceu, tot i que és probable que Moix, amb una mica més de temps, hagués quedat més content amb el resultat final.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032