OFERTA DE VENDA

El museu Thyssen perd quatre de les seves obres més emblemàtiques

Carmen Cervera retira el 'Mata Mua' de Gauguin, un Degas, un Monet i un Hooper de la seva col·lecció particular

mata mua car 1200

mata mua car 1200

3
Es llegeix en minuts
Agencias

El Museu Thyssen ja no té a les seves instal·lacions les obres ‘Mata Mua’, de Gauguin; ‘Cavalls de carreres en un paisatge’, de Degas; ‘El Martha Mckeen de Wellfleet’, de Hopper, i ‘El pont de Charing Cross’, de Monet, propietat de la baronessa Thyssen, segons han confirmat fonts del museu.

‘Mata Mua’, realitzat per Paul Gauguin el 1892, és una de les 426 obres que formen part del préstec de la col·lecció propietat de Carmen Thyssen firmat el 1991 amb una durada de deu anys i que des d’aleshores s’ha renovat de manera anual des del 2011. No obstant, a principis del 2017 la baronessa va reclamar al Ministeri de Cultura un nou marc de relacions amb l’Estat per entenia que el contracte del 2002 era «obsolet».

Des d’aleshores, el ministeri, inicialment amb Íñigo Méndez de Vigo, després amb José Guirao al capdavant i ara amb José Manuel Rodríguez Uribes, han mantingut negociacions amb Carmen Thyssen per a la firma d’un nou contracte que ha obligat a renovar periòdicament la garantia d’Estat de les 429 obres.

‘La resclosa’, venuda

No és la primera vegada que la baronessa Thyssen retira alguna de les seves obres del Museu Thyssen. El 2012, la casa de subhastes Christie’s va vendre per gairebé 28 milions d’euros la seva obra ‘La resclosa’, de John Constable, que fins aleshores havia estat a les parets del museu i que la baronessa va posar en venda per falta de liquiditat, tal com va argumentar.

Tant l’exministra de Cultura Ángeles González-Sinde com l’exministre José Ignacio Wert van rebre l’opció de compra del quadro de Constable, però tots dos van refusar l’oferta. En aquell moment, no només va transcendir el preu del Constable, que va aconseguir un record en les vendes de l’artista, sinó també el preu de 150 milions d’euros en què es xifrava el ‘Mata Mua’ que ara surt del Thyssen, una altra de les obres més valorades de la col·lecció de la baronessa.

La col·lecció permanent del Museu Thyssen-Bornemisza propietat de l’Estat –800 obres d’art adquirides el 1993– està al marge d’aquest procés de negociació i la seva continuïtat es troba garantida.

«Dret de propietat»

El ministre de Cultura i Esport, José Manuel Rodríguez Uribes, ha assegurat que la baronessa Thyssen està «en el seu legítim dret de propietat» de treure de la seva col·lecció privada l’obra ‘Mata Mua’, de Gauguin, al mateix temps que veu «difícil» que el seu departament liciti per aquesta obra.

«Hi ha una cosa que es diu el dret de propietat i podem dir que ens agrada o no, però hi és. ‘Mata Mua’ és un quadro molt bonic, valuós, de 40 milions d’euros, i he de veure si hi havia algun tipus de pacte anterior amb l’anterior ministre, però si no n’hi havia cap, ho ha fet en el seu legítim dret de propietat i el ministre l’únic que pot fer en aquests casos és comprar-lo», ha afirmat durant la seva compareixença en la Comissió de Cultura al Senat.

Díficil, la compra

Notícies relacionades

En qualsevol cas, davant aquesta possibilitat, Uribes ha reconegut que encara no ha sigut plantejada, però que li sembla «difícil». «Comprar un quadro per 40 milions d’euros en un context de crisi com aquest, crec que un ministre prudent ni pot ni ha de fer-ho», ha afegit.

«Una altra cosa és plantejar el tema de si hi havia un pacte de cavallers, que jo no conec, i si és així ho veurem. Però en tot cas, aquest ministre estarà sempre atent a la defensa del patrimoni nacional i cultural», ha conclòs.