29 març 2020

Anar al contingut

CULTURA EN QUARANTENA

Les distribuïdores espanyoles recorren a l''streaming' com a taula de salvació

Avalon preestrenarà a Filmin 'Matthias & Maxime', de Xavier Dolan, i A Contracorriente llançarà els seus pròxims títols a través de l''streaming'

Beatriz Martínez

Les distribuïdores espanyoles recorren a l''streaming' com a taula de salvació

La crisi del coronavirus ha obligat a tancar les sales de cine per primera vegada en la història del nostre país provocant que el calendari d’estrenes s’aturi i totes les pel·lícules que tenien la data prevista per a aquestes setmanes quedin en els llimbs de l’ajornament indefinit.

Només els ‘blockbusters’ o pel·lícules de consum massiu com el nou de James Bond, ‘Sin tiempo para morir’, o l’aposta de Telecinco Cinema ‘Operación Camarón’, han començat a agafar posicions a la tardor que ve. Si totes les pel·lícules previstes per als pròxims mesos es posposessin per a la ‘rentrée’ que correspon amb l’inici del curs escolar, el col·lapse seria considerable.

Per això, algunes distribuïdores han decidit donar sortida a alguns dels seus títols i posar-los a disposició de l’espectador en aquests moments de confinament en el qual el consum a casa s’ha disparat. Les primeres en fer el pas han sigut Avalon i A Contracorriente Films amb dues propostes molt diferents.

Avalon ha decidit mobilitzar-se oferint la preestrena ‘online’ d’una de les seves pel·lícules més esperades, la última del canadenc Xavier Dolan, ‘Matthias & Maxime’, que va estar present al Festival de Cannes. Serà aquest mateix divendres, i es podrà llogar durant 48 hores a Filmin.

«Aquest tipus d’estratègies no són res nou, ja s’havien fet abans, estrenar alhora en cines i a ‘video on demand’», explica Enrique Costa, director de distribució d’Avalon. «Estem en un moment d’aturada molt perillós en el qual no es generen ingressos i si la finestra de cine es troba paralitzada, cal buscar altres alternatives». De moment, altres estrenes d’Avalon que tenien previst llançar-se aquesta primavera, com ‘Y llovieron pájaros’, s’han ajornat de forma indefinida. «Caldrà valorar, segons les circumstàncies, el que passarà a continuació».

Directament a l’‘online’

En el cas d’A Contracorriente Films, distribuïdora establerta a Barcelona i especialitzada en cine independent de caràcter popular (seu és l’èxit d’‘Intocable’), l’aposta consisteix a no variar el seu calendari d’estrenes i oferir-los directament ‘online’ a través d’una sala virtual de cine creada específicament per allotjar aquestes pel·lícules.

L’experiment, o com prefereixen anomenar-lo els responsables, la iniciativa innovadora, començaria el dia 6 d’abril amb l’emissió del documental ‘La pasión en el arte’, en el qual s’explora la Pasqua des del punt de vista pictòric. Es podrà veure a Salavirtualdecine.com (el portal habilitat per a aquest model de prova), però també a Movistar+, a Vodafone i a Rakuten TV.

L’estrena per a aquesta estranya Setmana Santa serà ‘Vivarium’, una cinta de ciència-ficció protagonitzada per Imogen Poots i Jesse Eisenberg que va passar pel Festival de Sitges, un malson suburbial sobre l’alienació en la qual els personatges acaben atrapats, una cosa que, en aquests moments, adquireix un sentit que va més enllà de la metàfora.

El 10 d’abril podrem veure ‘La alegria de las pequeñas cosas’, pel·lícula italiana de Daniele Luchetti (director de ‘La nostra vida’ o ‘El meu germà és fill únic’) basada en les novel·les de Francesco Piccolo ‘Momentos de inadvertida felicidad’ i ‘Momentos de inadvertida infelicidad (publicades per Anagrama), una comèdia amb caires fantàstics en la qual es juga amb la idea de la vida després de la mort.

Una setmana més tard, s’estrenarà una de les pel·lícules més taquilleres a França l’any passat, ‘Los profesores de Saint-Denis’, de Medhi Idir i Grand Corps Malade, sobre els problemes a què s’enfronta una jove mestra als suburbis de París. En aquest cas, es redobla la jugada afegint-se iTunes i Google Play per veure la cinta a més de les plataformes ja esmentades.

«Es tracta d’una mesura extraordinària», explica Eduardo Escudero, director de Desenvolupament de Negoci d’A Contracorriente Films. «Sabem que no és una solució als problemes a què ha d’enfrontar-se el sector, però per això hem volgut fer partícips les sales d’exhibició perquè s’adhereixin al projecte, perquè no s’hi sentin fora».

Mentre que les ‘majors’ espanyoles no han decidit fer cap moviment, com sí que ha ocorregut amb Universal Pictures als Estats Units que ha estrenat els seus nous continguts en ‘streaming’ (de ‘Trolls 2: Gira mundial’ a la nova versió de la novel·la de Jane Austen ‘Emma’), les petites distribuïdores intenten trampejar el temporal al nostre país buscant alternatives perquè el sector no es paralitzi.