05 d’abr 2020

Anar al contingut

TOPONÍMIA POP

El malson del suburbi

De Víctor Jara a Malvina Reynolds passant per Richard Yates i Edward Albee, l'anatomia del suburbi forma part de la nostra cultura

Lucía Lijtmaer

El malson del suburbi

En la gravació, Victor Jara explica la inspiració per a la seva cançó ‘Las casitas del barrio alto’. «N’hia ha per tot Llatinoamèrica, no només a Santiago de Xile, sinó també al Perú», diu. Descriu exactament la localització d’aquestes casetes: «Generalment dalt d’un turó, on l’aire és més pur, on no hi ha contaminació atmosfèrica, on les àrees verdes són més boniques». Jara narra com són les cases d’aquesta zona: grans, molt espaioses. I amb sorna explica que pertanyen als alts mandataris, els fills dels quals generalment van a la Universitat Catòlica, «com els que van matar René Schneider», el comandant en cap de l’Exèrcit de Xile, assassinat per un grup d’ultradreta, durant una temptativa de segrest.

La cançó és una sàtira típica dels anys 60 sobre els suburbis. Les casetes de què parla pertanyen a  «dentistas, comerciantes, latifundistas y traficantes, abogados y rentistas. Y todos visten policrón, juegan bridge, toman martini-dry. Y los niños son rubiecitos y con otros rubiecitos van juntitos al colegio ‘high’». Jara descriu l’ambient elitista i racista de tota ciutat llatinoamericana amb cura, tot i que la cançó no sigui seva, sinó una adaptació de ‘Little boxes’, de la cantautora Malvina Reynolds, que, el 1961, en un viatge de pas per Daly City, Califòrnia, es va horroritzar davant de la uniformitat del barri de Westlake i les seves casetes de color pastel.

Les edificacions unifamiliars als turons van suggerir a Reynolds les sagues d’advocats i dentistes que es perpetuen de generació en generació en universitats de pagament, i es va convertir en un himne que renegava de la cultura burgesa del suburbi i la seva endogàmia. De la mateixa època és la novel·la ‘Revolutionary Road’, de Richard Yates, que situa en un suburbi de Connecticut la vida d’una parella que veurà com els seus somnis són destruïts en aquest entorn. També ‘Qui té por de Virginia Woolf’, d’Edward Albee, la d’una parella destrossada en el mateix ambient. El malson del suburbi acabava de néixer.

Temes: Música