EUFÒRIA ALS MERCATS

Les borses repunten i el petroli cau dels 100 dòlars davant el possible anunci de Trump sobre l’Iran

Les declaracions fetes per Trump i el president iranià deixen entreveure que al conflicte li poden quedar poques setmanes, i l’Ibex 35 ha rebut la notícia amb una pujada del 2,72%

Les borses repunten i el petroli cau dels 100 dòlars davant el possible anunci de Trump sobre l’Iran

Eduardo Parra - Europa Press - Archivo

3
Es llegeix en minuts

La mínima esperança que la guerra entre EUA, Israel i l’Iran sigui a prop d’acabar ha portat els inversors europeus i internacionals a un estat d’eufòria. Així ho reflecteix l’Ibex 35, que ha iniciat la sessió borsària d’aquest dimecres, la primera d’abril, amb una pujada del 2,72%, cosa que ha portat el selectiu a situar-se per sobre dels 17.520 punts. Per la seva banda, el petroli ha abandonat el triple dígit, en què havia estat instal·lat durant gairebé tot el conflicte, i ha començat a remetre, perdent els 100 dòlars per barril en totes dues cotitzacions. Així, el barril de Brent cotitzava a primera hora del matí al voltant dels 99 dòlars, amb una caiguda del 4,40%, mentre que el West Texas Intermediate (WTI), de referència a EUA, ho feia a 97 dòlars, caient un 3,89%.

Visos de pau

Així, els mercats han rebut amb alegria les declaracions dels mandataris de tots dos països en guerra, l’Iran i EUA, sobre un possible final de la contesa a curt termini. En unes declaracions al Despatx Oval després de signar una ordre executiva sobre el vot per correu a EUA, Trump ha afirmat que la guerra de l’Iran trigarà a acabar "potser dues o tres setmanes". En aquest sentit, Trump farà una "important actualització" sobre la guerra a l’Iran a les 3.00 de la matinada hora espanyola, segons ha avançat a X la portaveu de la Casa Blanca, Karoline Leavitt. Trump difondrà el seu anunci amb un missatge als canals oficials, que arribarà després d’haver assegurat que els seus objectius a l’Iran s’han complert i que en un termini de dues a tres setmanes espera una retirada del país.

Per la seva banda, el president iranià, Masoud Pezeshkian, va afirmar el passat dimarts que el seu país posseeix la "voluntat" necessària per posar fi a la guerra amb Israel i els Estats Units, però vol garanties que el conflicte no es repeteixi. "Tenim la voluntat necessària per posar fi a aquest conflicte, sempre que es compleixin les condicions essencials, especialment les garanties requerides per evitar que es repeteixi l’agressió", va declarar Pezeshkian en una conversa telefònica amb el president del Consell Europeu, Antonio Costa, reiterant una exigència clau de Teheran. El mandatari iranià reiterava així una de les principals exigències plantejades per la república islàmica per a un alto el foc: la fi de l’"agressió", el pagament de compensacions financeres, una definició clara de les responsabilitats i la fi de les hostilitats a tots els fronts.

Pujades en tots els valors menys Repsol

Amb aquests antecedents, l’únic valor la cotització del qual queia a l’Ibex 35 al voltant de les 9 del matí era Repsol, els títols de la qual perdien més d’un 4%. A la part alta de la taula destacaven companyies com IAG (6,12%), a la qual la incertesa turística havia impactat de manera considerable, ja que de moment salda l’any amb una caiguda del 10,17%; ArcelorMittal (+5,98%); el Santander (+4,99%), que juntament amb la resta del sector bancari havia patit un fort cop a causa de la incertesa comercial; Acerinox (+4,85%) o ACS (+4,01%).

Pel que fa a la resta de places europees, els mercats del Vell Continent han rebut amb la mateixa eufòria que l’Ibex les expectatives d’un alto el foc entre els combatents. El CAC 40 francès es revalorava un 2,11%, mentre que el DAX alemany guanyava un 2,70%. Per la seva banda, el FTSE londinenc guanyava un 1,67%, mentre que el FTSE de Milà experimentava una pujada del 2,56%.

Notícies relacionades

Atenent la situació a l’altra banda de l’Atlàntic, els mercats nord-americans van tancar ahir a la nit amb pujades semblants a les que viu avui Europa, atiats per les bones expectatives. El Dow Jones va guanyar un 2,48% en la jornada, mentre que el Nasdaq va repuntar un 3,38%. Per la seva banda, l’S&P500 va pujar un 2,90%, amb gegants com Nvidia, Alphabet, Microsoft, Apple o Meta repuntant entre el 3 i el 5%.

Pel que fa a les matèries primeres, els metalls preciosos s’estan veient beneficiats, encara que en grau més baix, de la desescalada de les tensions. L’or cotitza aquest matí amb una pujada de l’1,47%, cosa que ha portat el metall a superar els 4.740 dòlars per unça troy. Per la seva banda, la plata puja un moderat 0,21%, fins als 75 dòlars per unça.