29 març 2020

Anar al contingut

Crítica teatral

L'energia moral de Doris Lessing

Carlota Subirós munta al Lliure una notable versió de la torrencial novel·la 'El quadern daurat'

José Carlos Sorribes

L'energia moral de Doris Lessing

En un moment de l’obra, la protagonista, Anna Wulf, diu que l’«energia moral» dels comunistes davant de les injustícies la va portar a la militància. Aquesta dona és l’alter ego de Doris Lessing, autora d’‘El quadern daurat’, la novel·la publicada el 1962 i la més prestigiosa de la Nobel britànica i icona feminista. Lessing també hi desplega tota la seva energia moral a través de la cabalosa història d’aquesta Anna Wulf que vol ordenar la seva caòtica existència en l’escriptura d’uns quaderns, cadascun d’un color. Allà aboca els plecs d’una agitada vida, pròpia de la seva època, des de la seva consciència política (militant comunista sacsejada per l’enorme decepció estalinista)a un ferm compromís amb la seva llibertat sexual o les vicissituds de la creació artística.

Al torrencial narratiu d’‘El quadern daurat’, un autèntic Everest literari, s’ha entregat Carlota Subirós, en la que és la primera adaptació escènica d’aquesta novel·la. La directora serveix un muntatge monumental, per dimensions i ambició, i d’una elegància inqüestionable a la seva factura escènica. Surt amb nota alta de l’adaptació d’un material literari tan complex i amb tantes ramificacions, tot i que no sempre amb la mateixa nitidesa. El muntatge, dens per moments, assoleix els seus millors instants en la relació d’Anna Wulf (Nora Navas) amb la seva amiga Molly (Mia Esteve), una actriu, divorciada com ella, amb les mateixes inquietuds.

Una magnífica Nora Navas es buida com l’alter ego de la Nobel britànica
i forma un gran tàndem amb Mia Esteve

Més confusa és, per exemple, la part de la joventut a Rhodèsia del Sud (avui Zimbàbue), abans i durant la segona guerra mundial. I és que, com gairebé sempre passa amb originals narratius de tant vol i molt discursius, és gairebé inevitable que les cotes de teatralitat no siguin sempre uniformes. O que l’emoció no arribi amb tot el seu fulgor. Una cosa que agreuja la immensitat de l’escenari de la Sala Fabià Puigserver.

A Subirós la secunda en la seva gran aventura un elenc en què una magnífica, com sempre, Nora Navas es buida –mai surt d’escena– com Anna Wulf, i Mia Esteve també sobresurt amb un personatge més lluminós. Elles són les dues reines, ben acompanyades per la resta d’intèrprets. Tots han escalat l’alt cim que és ‘El quadern daurat’, una obra d’estrena més que oportuna la setmana del 8-M.