Entrevista

Patricia Wulf: «Plácido Domingo és un depredador i va ser agressiu amb mi i altres dones»

La mezzosoprano, primera dona que va denunciar públicament el tenor, ofereix el testimoni de l'assetjament sexual que va patir fa tres dècades

wulf-again / periodico

5
Es llegeix en minuts
Beatriz Pascual Macías / Efe

La mezzosoprano Patricia Wulf, la primera dona que va denunciar públicament l’assetjament sexual que va patir fa tres dècades per Plácido Domingo, ho té clar: el tenor espanyol «és un depredador que ha fet això repetidament», i assegura en una entrevista amb Efe que «va ser agressiu» amb ella i amb altres dones.

«¿Patricia te n’has d’anar a casa aquesta nit?» Recorda com si fos avui la mezzosoprano, una de les 27 dones que, segons el sindicat d’artistes dels EUA (AGMA, per les sigles en anglès), va viure a la pròpia pell l’assetjament de Plácido Domingo, qui, la setmana passada, va acceptar «tota la responsabilitat» de les seves accions; però després va rectificar i va assegurar que «mai» ha sigut agressiu amb ningú.

En una entrevista amb Efe, Wulf rebat les declaracions del cantant a l’afirmar que sí que va ser agressiu amb ella i amb altres dones i afirma que «aquest és un home que ha fet això durant anys i anys».

«Era gairebé com conèixer Déu»

- ¿Recorda el moment en què va conèixer Plácido Domingo?

- Oh, sí, sí. Quan el vaig conèixer, va ser com conèixer una persona que té un halo al seu voltant. ¿Saps? En aquell temps, pot ser que soni tonto, però era gairebé com conèixer Déu. Ell em va estrènyer la mà i recordo pensar que les seves mans eren molt suaus. Les meves eren considerablement més aspres, per haver viscut en una granja un temps.

Recordo haver rebut un petó a la galta. La següent vegada que ens vam veure, es va acostar molt més aquí [s’assenyala a prop de la comissura dels llavis]. I va ser llavors quan els petons van començar a acostar-se més i el seu cos s’acostava més amb cada petó.

Vaig començar a pensar que era una mica estrany. I després, quan estava a l’òpera de la ‘Flauta màgica’, ell n’era el director artístic. Jo interpretava la segona dama. Quan sortia de l’escenari, jo me n’anava a l’esquerra per marxar. Sempre que ell estava a l’òpera es col·locava en un dels extrems de l’escenari. M’esperava i venia cap a mi col·locant-se així de prop i em preguntava: «¿Patricia, has d’anar-te’n a casa aquesta nit?» [Wulf utilitza la mà per situar-la davant de la cara i il·lustrar com de prop presumptament es col·locava Domingo].

Trucava sense parar a la porta del camerino

- ¿Com la feia sentir el seu comportament?

- Bé, aquesta va ser la primera vegada que va passar. Recordo que estava una mica commocionada i desconcertada i després, instantàniament, em vaig adonar del que estava passant. Li vaig dir: «Sí, me n’he d’anar [a casa]». Me’n vaig anar rodejant-lo i em vaig ficar al meu camerino. Recordo els seus continus cops a la porta del camerino: «Patricia, ¿puc entrar? ¿Puc entrar?». Ho feia quan l’encarregat de vestuari estava a l’habitació vestint-me. Era pertorbador.

- ¿Quina estratègia va adoptar per protegir-se?

- Sovint jo entrava al camerino i tancava la porta. [Les cantants] Laura Knoop i Julia Anne Wolf solien estar també al vestidor i sabien el que estava passant. Ell trucava a la porta: «¿Puc entrar? ¿Puc entrar?». «No, no, m’estic vestint». «¿Puc entrar?». Finalment, quan estava vestida, ell entrava i parlava mirant-me al pit.

Recordo que un dia vaig fer així intentant captar la seva mirada i portar-li els ulls cap amunt [s’abaixa com si estigués provant de captar la mirada de Domingo fixa als seus pits]. Li vaig dir: «Estic bé, ¿com estàs tu?». Sovint tancava la porta del meu camerino i em quedava allà tant com podia.

Va passar entre 15 i 20 vegades

- ¿Quantes vegades va tenir aquestes topades amb Domingo?

- A la ‘Flauta màgica’ va passar sis, si no, set vegades. A ‘Don Carlos’, ell no actuava, però estava dins del teatre de l’òpera. El mateix, trucava a la meva porta, sempre s’acostava massa. I, després, va ser a ‘Fedora’. Va continuar passant. Diria que probablement va passar unes 15, 20 vegades.

- ¿Quin va ser l’impacte en la teva vida?

- Va ser molt difícil per a la meva família [...] Va ser molt dur, és a dir, m’ho emportava a casa. Recordo que sovint plorava de camí a casa, pensant: «¿Per què he de passar per això? ¿Què faig? ¿On vaig?» No tenia on anar, realment no tenia on anar. M’encantava el meu paper, volia aconseguir més papers. Però va ser molt dur. Realment m’ho emportava tot a casa. La meva família em va donar molt suport i em va ajudar a superar-ho [...]

Explicar això no va ser una decisió de la nit al dia. Em va costar un any i un quart acceptar que utilitzessin el meu nom en l’article de l’Associated Press (AP) en què es va denunciar per primera vegada l’assetjament l’agost del 2019.

«Sí que va ser agressiu»

- La setmana passada el tenor va acceptar «tota la responsabilitat» de les seves accions, però després va assegurar que «mai» s’havia «comportat agressivament amb ningú» i que «mai» havia fet «res per obstruir o perjudicar la carrera de ningú»

- Aquest és un home que ha fet això durant anys i anys [...] Està malament. Va ser agressiu. Va ser agressiu amb la soprano Angela Turner Wilson, a qui va grapejar, va ser agressiu quan no la va deixar sortir del camerino. Va ser agressiu amb mi quan es ficava en el meu espai [torna a col·locar-se la mà a prop de la cara per mostrar com de prop es posava Domingo]. Era agressiu quan em feia aquella pregunta [«¿Patricia te n’has d’anar a casa aquesta nit?»], sabent que estic casada.

Estava indignada, estava commocionada i enfada, tots els sentiments em van tornar. Com vaig dir, va ser agressiu. Puc confirmar que va ser agressiu.

També va dir que no havia perjudicat la carrera de ningú. No puc dir-li la quantitat de dones que m’han trucat i m’han explicat les seves històries, perquè encara no estan disposades a fer-ho públic perquè encara estan actuant. Ell els prometia papers i quan elles no complien, i no em refereixo a cantar per a ell, sinó a complir sexualment amb ell d’alguna manera, llavors els hi prenia.

El seu poder continua sent «immens»

Notícies relacionades

- El sindicat d’artistes dels EUA (AGMA) ha estat investigant el comportament de Domingo i la setmana passada va confirmar que va ser «inapropiat». No obstant, el seu informe no s’ha fet públic. ¿Per què?

- El poder [de Domingo] és i continua sent immens [...] I ara mateix ell mana sobre l’AGMA perquè pot vendre les entrades. Crec que és realment important que l’AGMA publiqui aquest informe complet. Crec que és extremadament important que l’expulsin del sindicat. I no permetre que tinguin dins un depredador. És un depredador que ha fet això repetidament. Simplement perquè ha donat una disculpa feble, ¿ens fa pensar que no tornarà a fer-ho? És un hàbit.