LA PEL·LÍCULA DE LA SETMANA
Crítica de 'El hombre invisible': tens pas de rosca a un gran clàssic
Leigh Whannell crea moments d'enorme tensió en un film que trasllada el punt de vista a la víctima femenina del monstre
El hombre invisible ★★★
Direcció: Leigh Whannell
Repartiment: Elisabeth Moss, Aldis Hodge, Oliver Jackson-Cohen, Storm Reid
Títol original: ‘The invisible man’
Països: Estats Units
Durada: 124 minuts
Any: 2020
Gènere: Terror
Estrena: 28 de febrer del 2020.
En la novel·la original de H. G. Wells, el científic megalòman que experimenta amb la invisibilitat es diu Griffin, sense nom de pila. En la icònica versió dirigida el 1933 per James Whale, és Jack Griffin. En la seqüela ‘El hombre invisible vuelve’, del 1940, el protagonista és seu el germà i el seu nom és Frank Griffin. En aquesta última i molt lliure versió, l’Home Invisible podria ser perfectament el net o el besnet d’algun d’aquells primers Griffin cinematogràfics, ja que es diu Adrian Griffin. Però la seva etapa és ben diferent. És un magnat de les òptiques, viu en una ultramoderna mansió a sobre d’un turó, experimenta amb la invisibilitat i maltracta la seva parella sentimental, Cecilia Kass.
El més interessant d’aquesta nova remodelació rau en el seu punt de vista, que correspon a la víctima femenina, i a la lectura cristal·lina que es desprèn quant al tema del maltractament i la violència masclista. No molt ben articulat, amb alguns elements de brotxa grossa, però a la fi efectiu, o més concloent que en altres pel·lícules de gènere que han jugat també a aliar-se amb la causa del Me Too.
Hi ha un altre element a tenir molt més en compte: com que el director del film crea moments d’enorme tensió amb els enquadraments buits de personatges. La càmera es desplaça de la protagonista a la seva esquerra o dreta dins d’una estada. No sabem si en aquest espai es troba l’amenaçador home invisible. Tampoc ho sap la protagonista. Però aquestes imatges respiren una inquietud difícil de superar. Quan la càmera torna a la Cecilia, sabem, tot i que mai tindrem la certesa absoluta, que el perill continua latent.
La pel·lícula és obra absoluta del director, guionista i actor australià Leigh Whannell, escriptor dels primers títols de la saga ‘Saw’ –i al primer film d’aquella salvatjada del cine d’horror també tenien molta importància els escenaris i la forma de filmar-los, el que es veia i el que no– i realitzador de la tercera entrega d’una altra saga exitosa, la d’‘Insidious’.
En un valent canvi, Whannell s’ha fixat ara en un clàssic incontestable del fantàstic, dotant-lo d’una dimensió més terrorífica, i sembla embrancat en l’aventura, encara més temerària, de dirigir un ‘remake’ d’un altre títol fonamental, ‘1997: Rescate en Nueva York’, de John Carpenter. No defuig les comparacions. Sap al que s’enfronta. D’allà les variacions que ha produït perquè el seu Home Invisible tingui entitat per si mateix.
Notícies relacionadesWhannell juga amb els punts de vista amb la mateixa imaginació escampada per David Robert Mitchell a ‘It follows’. Treballa amb imaginació les múltiples possibilitats del so més quotidià. O el baf com a element amenaçador en un gran pla en el qual Cecilia, en el fred exterior de la casa, no veu el baf que l’home invisible desprèn al seu costat.
Alguns aspectes un tant forçats de guió entelen una mica les fites visuals d’una pel·lícula que pren de molt respecte el referent original: agitar-lo, canviar la perspectiva i fins a cert punt modernitzar-lo sense oblidar mai l’admiració que se sent cap a ell.
- Sondeig polític d’Espanya Enquesta eleccions generals Espanya: L’auge de Vox dispara el bloc de la dreta i acosta el PSOE al PP
- La Seguretat Social adverteix: si guanyes 300 euros al mes hauràs de donar-te d’alta com a autònom
- Comerç icònic Lledó Mas diu adeu després de 118 anys
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Dotze d’octubre Una recepció sense Sánchez ni Ayuso
- Així és com pots evitar una de les estafes telefòniques més comunes de l'any 2025
- Conflicte al Pròxim Orient Hamàs allibera tots els ostatges vius i Israel entrega 2.000 presoners palestins
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026