CRÍTICA DE MÚSICA
El luxe del piano de Beethoven
Rudolf Buchbinder va oferir a l'Auditori els cinc concerts per a piano del geni de Bonn

zentauroepp52444206 obc rudolf buchbinder concerts 23 02 2020200223163919
La cinquena sessió del Festival Beethoven250 de la temporada de l’OBC, patrocinada per EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, es va oferir en memòria d’Ángel Jesús García, concertino del conjunt per més d’una dècada i mort aquest mes. A l’escenari, la música de Beethoven va continuar brillant al concentrar en dues vetllades consecutives els cinc concerts per a piano que va compondre del geni de Bonn. Al podi no hi havia director, ja que es va optar perquè el mateix solista concertés el conjunt, l’austríac Rudolf Buchbinder, que va demostrar un superb estat de forma, exposant tot aquest academicisme vienès que respira aquesta música.
Va començar amb el concert es va editar amb el Núm. 2, però que en realitat va ser el primer que va compondre un Beethoven de només 23 anys (si no es compta el que va esbossar una dècada abans, del que només es conserva la part del solista). Buchbinder és un profund coneixedor de les obres i d’un estil que viatja, gràcies al poder del compositor, des del classicisme tardà a un romanticisme de què el mateix Beethoven estableix les bases. El pianista va concertar amb eficàcia, línia i tècnica depurada. El seu art interpretatiu mai carrega les tintes, però sí que té virtuosisme i, sobretot, delicadesa, amb moments molt aconseguits, com el vibrant ‘Rondo’ final del ‘Concert per a piano i orquestra Núm. 2 en Si bemoll major, Op. 19’.
Divendres va continuar amb el ‘Concert per a piano i orquestra Núm. 4 en Sol major, Op. 58’, construint un pont que va de 1792 a 1808. L’opció va deixar clara la maduresa del músic, amb un Buchbinder brillant també en les cadències (impressionant en la de l’‘Allegro’). Va acomiadar la nit el ‘Concert per a piano i orquestra Núm. 3 en Do menor, Op. 37’, un pas de gegant en l’estil concertant a què l’elegància del solista va saber treure brillantor, amb una cadència molt matisada i amb un ‘Rondo’ final molt equilibrat.
Notícies relacionadesDissabte el programa es va obrir amb el ‘Concert per a piano i orquestra Núm. 1 en Do major, Op. 15’, potser el que més recorda a Mozart i Haydn, en el qual novament es va lluir el solista en la cadència de l’’Allegro’. El complex moviment final, en tot cas, va resultar el menys acoblat de les dues vetllades, amb alguna entrada falsa a la corda.
Una ovació va acomiadar el ‘Concert per a piano i orquestra Núm. 5 en Mi bemoll major, Op. 73, Emperador’, escrit 14 anys més tard i entre els que hi ha un món de diferència, amb colors gairebé brahmsians, tot i que els accents i els ‘tempi’ escollits, particularment en el bonic ‘Adagio’ fossin més ‘metronòmics’ que poètics.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán