CRÍTICA DE TEATRE
'Demà': la imposició de l'amor
La dramaturga Hel·lena Tornero i la companyia La Virgueria s'uneixen a la Beckett per imaginar un futur distòpic en què es prohibeix la pobresa i s'obliga a estimar

zentauroepp52347697 patr cia bargall i marc rius amb guillem gefaell i isis ma200222190052 /
Deia Borges que el verb ‘estimar’ no suporta l’imperatiu. Podria ser una premissa de ‘Demà’, nova peça de la dramaturga Hel·lena Tornero que serveix per celebrar els deu anys de La Virgueria, liderada per Aleix Fauró i Isis Martín. Ho fan a la Beckett, sala que aquesta temporada els acull com a companyia resident. Un aniversari per fer balanç d’una dècada entaulant batalles per espais alternatius, aixecant projectes en un marc de crisi hostil. Un segell propi, un compromís crític que ara es projecta cap a un futur distòpic (o no) en el qual es proscriu la pobresa i s’imposen les relacions amoroses.
La indigència emocional és un punt de fuga d’una peça ambiciosa que comença d’una manera molt convencional: una ruptura de parella. Veiem com ell, el Saül (Guillem Gefaell), intenta deixar-la a ella, la Cassandra (Isis Martín). Sentim les típiques frases enllaunades pròpies d’aquestes situacions. Es percep que alguna cosa no encaixa, i, per descobrir-ho, l’obra desenvolupa el seu argument cap enrere, cap als orígens de la relació. Es van remuntant estacions des d’un aniversari a la tardor fins al dia de la primera cita, fins i tot abans, fins a la gènesi de l’afecte. Pel camí ens corprèn la vibració totalitària d’una societat que empresona els indigents, que els imposa una inserció. Un món que assenyala el diferent, l’emigrant. Un impostat món feliç, com la novel·la de Huxley, però amb l’exigència social de l’amor. Malson orwel·lià en forma d’algoritme celestí, un ‘match’ de Tinder amb el present: la solitud no està ben vista.
Xarlatans que venen fum
Notícies relacionadesS’obren moltes finestres, i no totes es tanquen igual de bé. Guerra, pobresa, emigració; els orígens dels personatges condicionen el present, les seves decisions hipòcrites. El camí per adaptar-se és la completa assimilació del diferent. Patrícia Bargalló i Marc Rius són l’altra parella, els amics, la mirada aliena, el judici impositiu de la norma. Se’ls representa com els gurus d’un bonisme de tassa Mr. Wonderful, aquest tipus de xarlatà venedor de fum que Rius torna a brodar com ja feia a ‘Els ocells’ de La Calórica.
Més difícil ho tenen Martín i Gafaell per donar forma a aquest entramat d’afectes coreografiats com salts entre les plataformes d’una escenografia gairebé quirúrgica. Cal estar molt atent per anar esprement cada detall, cada pinzellada d’aquesta utopia del capitalisme, la fantasia gens desmesurada que pretén transformar els sentiments en mercaderia.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció
- Un paracaigudista resulta ferit molt greu a Empuriabrava
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Aquesta és la flor groga silvestre que no deixes de veure pels carrers de Barcelona