20 febr 2020

Anar al contingut

ESTRENES DE CINE

'Star wars: L'ascens de Skywalker': un nostàlgic capítol final

El director J. J. Abrams tanca la gran mitologia creada el 1977 per George Lucas en una entrega que sembla dissenyada per satisfer els fans de tota la vida

Nando Salvà

Els herois de ‘L’ascens de Skywalker’ parlen tant sobre finals i últimes oportunitats que semblen veure’s protagonistes de la pel·lícula final d’una saga que ha durat quatre dècades. Un d’ells decideix fer «un últim salt» a la velocitat de la llum a bord del Falcó Mil·lenari; un altre es refereix a Rey (Daisy Ridley) com la seva «última esperança», i un altre passa uns segons «contemplant per última vegada» els seus amics abans de dir adeu. Està clar que la pel·lícula comporta una gran responsabilitat, tot i que no arribi a estar clar què és exactament el que finalitza amb aquest film.

J. J. Abrams, de nou rere la càmera després d’haver dirigit ‘El despertar de la força’ (2015), carrega amb el deure de satisfer una sèrie impossible de demandes: ha de tancar la tercera trilogia de ‘Star wars’, però també ha de resoldre molts temes i moltes trames pendents de les dues trilogies anteriors, i així mateix ‘L’ascens de Skywalker’ ha de funcionar com un relat narrativament autònom. Finalment, la pel·lícula ha sigut dissenyada per apaivagar la fúria que molts fans passegen des de l’estrena d’‘Els últims jedi’ (2017) i, en concret, per donar-los exactament el que han estat demanant.

Desfer el que s’ha fet prèviament

‘Star wars’, recordem-ho, ocupa una posició única en la cultura pop, que comporta una exposició permanent a l’escrutini; cada espectador té una idea molt clara del que la saga hauria de ser. I en ‘Els últims jedi’ el director Rian Johnson va posar en perill les expectatives del públic, desacreditant teories que havien circulat en les xarxes i suggerint que la franquícia només podria continuar sent rellevant si deixava de mirar al passat.

Pot ser que això fos precisament el que la mitologia creada per George Lucas necessitava, però els productors de ‘L’ascens de Skywalker’ no han opinat el mateix. La pel·lícula ignora –quan no desfà– algunes de les decisions narratives preses per Johnson; el seu objectiu és satisfer el major nombre possible d’espectadors i extreure tota la nostàlgia i l’afecte que senten pels personatges i la seva galàxia. En altres paraules, el mateix que ja va deixar clar al seu dia ‘El despertar de la força’, amb una trama que era pràcticament un calc de la de ‘La guerra de les galàxies’ (1977).

Kylo Ren i Rey, cara a cara, en una escena de ‘L’ascens de Skywalker’.

En el procés, la nova pel·lícula treu a la llum veritats ocultes que redefineixen les relacions entre els personatges i, mentrestant, els fa viatjar més i fer més parades que un conductor de metro. Abrams, a més, hi introdueix complicacions argumentals suficients per omplir tres pel·lícules. Al final, és clar, queden contestades –o gairebé– les preguntes que qui més qui menys es fa: ¿Qui és l’Skywalker del títol? ¿Es passa realment Rey al costat fosc? ¿Hi ha atracció romàntica entre ella i Kylo Ren? ¿Treballaran en parella per destruir tant els jedi com els sith? ¿Com és possible que l’emperador Palpatine reaparegui? ¿Ho faran també els ewoks? ¿I Jar-Jar Binks? Les respostes, és clar, no satisfaran tothom, però, amb una mica de sort, aquesta vegada la divisió d’opinions no causarà tant vessament virtual de sang i tant desplegament d’odi, misogínia i xenofòbia com fa dos anys. D’aquí uns quants mesos els ànims es calmaran i ‘Star wars’ podrà finalment emprendre un nou camí.    

¿Cap a on?

Quan el 2012 Disney va comprar a Lucas els drets d’explotació de la saga, molts van donar per feta la creació imminent –a raó d’almenys una pel·lícula per any– d’un univers cinematogràfic a imatge del de Marvel, compost de nombroses narracions interconnectades a través de seqüeles, preqüeles i ‘spin-off’. Set anys després, no obstant, els següents passos de ‘Star wars’ en la gran pantalla no estan gens clars; es detecten signes de pèrdua d’interès per part del públic i s’han cancel·lat diversos projectes ja anunciats. S’acusa Disney de no haver gestionat bé el patrimoni mitològic de la saga. Està clar que els seus responsables l’han de redefinir per obrir-la a noves generacions, però, ¿sobreviurà a l’absència dels seus personatges i els seus escenaris icònics?

En l’actualitat, Kevin Feige –president dels estudis Marvel– està treballant en nou projecte vinculat a ‘Star wars’, i els rumors diuen que Johnson també; el mateix es deia dels creadors de ‘Joc de trons’, David Benioff i D. B. Weiss, fins que van decidir trencar un preacord amb Disney per anar-se’n amb Netflix. Mentrestant, la telesèrie ‘The Mandalorian’ s’ha convertit en fenomen viral després de la seva estrena en la plataforma de ‘streaming’ Disney+ –encara no disponible a Espanya–, en què també s’estrenarà pròximament una ficció televisiva protagonitzada per Obi-Wan Kenobi. Com assegura el tràiler de ‘L’ascens de Skywalker’, «la saga acabarà; la història viu per sempre». En altres paraules, ens queda ‘Star wars’ per a molt.