CRÒNICA

Manolo García, contacte directe al Tívoli

El cantant barceloní va envoltar el seu repertori amb textures acústiques arabitzants en un càlid concert de més de tres hores amb missatges ecologistes i repesques de Los Rápidos i El Último de la Fila

zentauroepp51204932 icult manolo garcia191204185642

zentauroepp51204932 icult manolo garcia191204185642 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto

Un any després de muscular el seu cançoner portant-lo per primera vegada, ¡a aquestes altures de la seva carrera!, al Palau Sant Jordi, Manolo García se n’ha anat a l’altre extrem amb aquesta gira acústica d’escenaris recollits. Concerts amb tacte de fusta, molta corda i aromes àrabs, escenografia amb detalls màgics i disposició del cantant a baixar a la platea i ficar-se entre el públic per cantar-li a la cara. Manolo pròxim, al qual després del concert d’aquest dimarts al Tívoli, l’esperen tres més al mateix teatre, un al Liceu i dos al Palau.

El que no ha canviat és l’afany de sadollar el públic amb les seves arts i les del seu grup, començant per Olvido Lanza, el violí del qual es va obrir pas des de la platea encaminant-se a la primera cançó, ‘Exprimir la vida’, i rumb a una sessió que va superar les tres hores. Ocasió per cridar l’atenció cap a peces poc transitades o llunyanes, com les boniques ‘Solo amar’ y ‘Sombra de palmera’, i portar el seu món a un terreny una mica menys físic, conforme amb el fons oníric de moltes de les seves cançons. Les bandúrries i el llaüt de Josete Ordóñez, mirant al sud i a orient, i el mateix Manolo García acompanyant-se amb un timbal propi de la música magribina.

Filosofia de vida

Notícies relacionades

Repertori divers, amb marge per a rescats remots (la ja originàriament acústica ‘San Gennaro, de Los Rápidos) i un parell de ‘medleys’ apuntant a El Último de la Fila, el segon amb fites com ‘Sara’ i ‘A veces se enciende’. Endinsant-se en peces que reflecteixen una filosofia de vida, apel·lant a la puresa d’esperit i la fusió amb la natura: ‘Océano azul’, compartida amb el públic. En el centre del quadro, un Manolo García amb el seu do intacte per magnetitzar mirades, amb tot el seu poder vocal i certa estampa de figura de conte ultramuntana que ens parla de coses que van a contracorrent.

No fa falta que se celebri una Cimera del Clima perquè Manolo García invoqui els valors de l’ecologia, ja que ho fa des de sempre, i al Tívoli hi va acudir en mencions explícites: «no val reduir emissions; s’han d’eliminar». En el clímax de la nit, i després de posar-se amb la il·luminació nadalenca i reclamar «menys tauletes i més filosofia i humanitats», estirant el repertori ‘in extremis’ (‘Carbón y ramas secas’, ‘Somos levedad’, ‘Una tarde de sol’...), ja només quedava simular sorpresa («¡quina sorpresa!», va dir fent broma) quan el públic li va venir a dir que no se n’anava a casa sense sentir una cançó: ‘Insurrección’, erigida tres dècades després com un símbol emprenyat i alliberador.