Anar al contingut

Amenábar vs. Almodóvar: duel al cim en els Goya 2020

'Dolor y gloria' amb 16 nominacions, i 'Mientras dure la guerra', amb 17, parteixen com a favorites als premis de l'Acadèmia, amb permís de 'La trinchera infinita', amb 15

Beatriz Martínez

Els grans noms consagrats i les produccions de pes industrial tornen a acaparar l’atenció en aquesta última temporada de premis si fem cas a les nominacions als Goya que s’han anunciat aquest dilluns a l’Acadèmia del Cine Espanyol, a Madrid.

La producció històrica ‘Mientras dure la guerra’, d’Alejandro Amenábar, lidera el còmput de candidatures amb un total de 17. La segueix ‘Dolor y gloria’, l’exorcisme personal de Pedro Almodóvar amb 16 i, amb 15, ‘La trinchera infinita’, d’Aitor Arregui, Jon Garaño i José Mari Goenaga, que aborda la guerra civil des d’una perspectiva més íntima.

El duel entre Almodóvar i Amenábar semblava clar des del principi. No obstant, mentre que ‘Dolor y gloria’ es confirma com una de les grans pel·lícules a escala internacional amb una visibilitat gairebé assegurada als pròxims Oscar, la cinta d’Amenábar no ha rebut bones crítiques i tot i que ha gaudit d’èxit a taquilla, se situa com un exemple de cine històric clàssic, per no dir antic i anquilosat. Les castes dins del cine espanyol continuen existint i aquesta pluja de nominacions a ‘Mientras dure la guerra’ fins i tot en categories inversemblants (actors de repartiment i revelació que surten en tot just dues escenes) deixa un sabor de boca una tant agredolç, així com la presència de la tosca adaptació de la novel·la de Jesús Carrasco ‘Intemperie’, que ha fet Benito Zambrano i que compta amb cinc nominacions, entre les quals la de millor pel·lícula.

La indústria pot amb l’autoria

Si l’any passat semblava que s’obria una finestra d’esperança a l’hora de valorar el cine d’autor que s’allunyava de les normes i els convencionalismes per reivindicar la diversitat, les noves formes expressives, el talent femení i el cine dels marges, en aquesta edició sembla clar que les representants d’aquest «altre cine espanyol» estan convidades a la festa, sí, però com les germanes pobres que saben que la seva presència serà merament testimonial.

La quota d’aquest cine petit, rar, humil, però ple d’idees, talent i veritable dimensió cinematogràfica l’ha cobert aquest any ‘Lo que arde’, d’Oliver Laxe, que ha aconseguit quatre nominacions. La seva absència hauria sigut simplement escandalosa, però tots sabem que poc rascarà, com va ocórrer l’any passat amb ‘Entre dos aguas’, d’Isaki Lacuesta.

També ha mantingut el tipus ‘La hija de un ladrón’ amb les nominacions de Greta Fernández i la directora novella Belén Funes (l’única dona nominada) i ‘Ventajas de viajar en tren’, present en maquillatge i perruqueria, direcció artística, guió adaptat i direcció novella. ‘El hoyo’ ha aconseguit colar-se en tres categories, també direcció novella (una de les més competitives aquest any), efectes especials i guió original. Finalment, la pel·lícula d’animació ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’ participarà en quatre categories, entre les quals música i de nou direcció novella.

Al terreny artístic Antonio Banderas per ‘Dolor y gloria’ haurà de mesurar-se a Antonio de la Torre per ‘La trinchera infinita’, Karra Elejalde pel seu paper d’Unamuno a ‘Mientras dure la guerra’ i Luis Tosar pel thriller de venjança ‘Quien a hierro mata’. En interpretació femenina competiran Penélope Cruz per ‘Dolor y gloria’, Belén Cuesta per ‘La trinchera infinita’, una formidable Marta Nieto per ‘Madre’ i l’esmentada Greta Fernández (el seu pare Eduard també és present en les nominacions per encarnar Millán Astray com a secundari a la pel·lícula d’Amenábar).

Hi ha petits esclats de sensatesa dins d’aquestes un tant convencionals nominacions: que Asier Etxeandía i Leonardo Sbaraglia competeixin per ‘Dolor y gloria’ com a millors actors de repartiment i que Mona Martínez i Natalia de Molina ho facin en la mateixa categoria per ‘Adiós’, que es destaqui el treball revelació d’Enric Auquer a ‘Quien a hierro mata’ i de Carmen Arrufat a ‘La inocencia’, així com l’exquisit vestuari d’Alberto Valcárcel a ‘Paradise Hills’, d’Alice Waddington.

Totes les nominacions, aquí.