28 d’oct 2020

Anar al contingut

GALA ESTEL·LAR

Una Rosalía d'altura als MTV EMA de Sevilla

Juan Manuel Freire

Rosalía va recollir ahir a la nit el premi a Millor col·laboració per ‘Con altura’, el seu mà a mà amb J Balvin, a la gala dels MTV Europe Music Awards, celebrats per segon any consecutiu a una ciutat espanyola, ara Sevilla, després d’acollir-la Bilbao el 2018.

L’artista va sortir a recollir el premi en companyia d’El Guincho, el seu col·laborador principal a ‘El mal querer’ i també ‘Con altura’, en què el canari produeix i a més rapeja. Els dos van agrair el premi, curiosament, sense una sola paraula en espanyol. 

Una mica més endavant i en un moment climàtic de la gala, Rosalía desbordava amb un híbrid portentós de ‘Pienso en tu mirá’, ‘Di mi nombre’ i una ‘Cositas del ayer’ de Parrita amb vibracions trap, acompanyada per mig centenar de ballarines que ocupaven una gran piràmide de cadires il·luminades de vermell sang. Els millors quatre minuts de la nit, com era d’esperar. 

Gairebé sense alè

El pop es mou i autofagocita ara més ràpid que mai, i la gala celebrada al FIBES, o Palau de Congressos i Exposicions de Sevilla, va ser també un model de velocitat (publicitat a banda): desfilada frenètica d’actuacions, lectures de premis a càrrec d’actors i models, agraïments a distància... S’ha de competir amb la possible velocitat de l’‘scroll’. O aprofitar les caixes de ressonància del món digital i donar a l’espectador vuit mil milions de coses per comentar cada minut. 

L’espectacle va arrencar amb Dua Lipa i el novíssim himne house-pop ‘Don’t start now’ interpretat en companyia d’un batalló de ballarines amb bodi groc. Justo després, l’amfitriona Becky G (nord-americana, però d’avis mexicans) es va entregar a un diàleg unipersonal bilingüe: ella presentava en anglès i una versió gravada de si mateixa ho feia en espanyol. Com col·laborar amb tu mateixa.

També l’artista R&B-pop Mabel (filla de Neneh Cherry, per a més senyes) va passar per Sevilla, que no queda tan lluny de la seva Màlaga natal. No va arribar a recollir els premis a Millor artista revelació i Millor ‘push’, però va aprofitar per interpretar ‘Don’t call me up’ a cavall d’un telèfon gegant de color morat, del qual va baixar per a un efectiu parèntesi de ball. 

Qui sí que va actuar i, a més, es va emportar premis (Millor artista pop, Millor ‘look’) va ser Halsey, per a qui l’escenari es va cobrir d’una vegetació virtual i no tant. Va mostrar tanta intensitat amb ‘Graveyard’ que va acabar calant foc virtual a l’escenari, com la telequinèsica Drew Barrymore d’‘Ulls de foc’. Per a la seva part de l’espectacle, l’ascendent diva pop Ava Max va comptar amb menys efectes especials: només un, la seva veu tècnicament modèlica. 

La part de la testosterona

Com a Bilbao l’any passat, això va ser, en essència, un desplegament de poder femení. Però també es va poder veure Niall Horan cantant ‘Nice to meet ya’ (bastant Arctic Monkeys) o a la ‘boyband’ sud-coreana NCT 127 brodant harmonies i coreografia en el seu ‘Highway to heaven’. 

A més, l’ex-Oasi Liam Gallagher va venir a recollir el primer premi Rock Icon i, en un final de festa més tradicionalista que futurista, va defensar el seu nou ‘single’ ‘Once’ i va recordar ‘Wonderwall’ amb una secció de corda en directe.  

Quan parlem dels MTV EMA, de vegades se’ns oblida que l’A és per Awards. Parlem més de premis. La gran perdedora va ser Ariana Grande, nominada en set categories i sense cap premi. Billie Eilish en va guanyar dos de sis: Millor artista revelació i Millor cançó (‘Bad guy’). Shawn Mendes, també amb sis nominacions, només en va guanyar un, però Millor artista, que no és poca cosa. Lola Índigo, que ja es va deixar veure dissabte a l’MTV World Stage, va recollir el premi a millor artista local. Taylor Swift va guanyar el premi a Millor vídeo per ‘ME!’, que té sentit: ella mateixa l’ha codirigit.

Becky G, l’amfitriona

Si l’any passat, Hailee Steinfeld no va acabar d’enlluernar com a amfitriona (està millor com a protagonista de la sèrie ‘Dickinson’), aquest any Becky G, l’artista de reggaeton i pop llatí, ha aportat notables dosis de diversió a l’esdeveniment. 

Encara que no li va anar malament en la seva època anglòfona, Rebecca Marie Gomez ha fet el veritable salt utilitzant l’espanyol i navegant amb intuïció per la segona onada pop del reggaeton. ‘Mayores’ i ‘Sin pijama’ han sigut les seves bombes més grans fins ara, totes dues incloses a la recta final d’un primer àlbum, ‘Mala Santa’, aparegut només fa unes setmanes. 

A la gala de diumenge, G es va afegir al raper Akon en el seu ‘Cómo no’ i es va marcar a més un explosiu ‘medley’ de ‘hits’ propis.

Temes: Música