TOPONÍMIA MUSICAL
¿I si Le Corbusier fos el padrí del hip-hop?
Torres novaiorqueses com les de Sedgwick on va néixer el gènere van ser una mala adaptació d'un model del famós arquitecte i urbanista
zentauroepp29485528 icult190906195143 /
Qualsevol autoritat en hip-hop coneix la cronologia precisa del primer adveniment musical que va ho canviar tot: la nit de l’11 d’agost, 1973, al primer pis del número 1520 de l’avinguda Sedgwick, al Bronx, on Clive Campbell, conegut com DJ Kool Herc, va decidir provar el so que portava practicant durant mesos a la festa d’aniversari de la seva germana, alternant vinils de la mateixa cançó, repetint així el ‘break’. Naixia el ‘breakbit’, i l’estil, el ritme i la cadència del primer hip-hop. Amb el temps, el 2010, l’edifici seria declarat meca oficial, i va quedar consagrat com el lloc de naixement del hip-hop.
Per descomptat, la realitat és sempre molt més complexa –el gènere no va néixer de la nit al dia, es portava gestant en diferents espais des de l’inici de la dècada–, però l’edifici d’apartaments de Sedgwick, llar de 102 famílies treballadores del Bronx, quedaria com a símbol i lloc de pelegrinatge oficial.
Mala adaptació
Notícies relacionadesRecentment, l’arquitecte i estudiós del gènere Michael Ford llançava la relació definitiva: les grans torres –com les de Sedgwick– intercalades amb parcs no sorgeixen del no-res, sinó que deriven de l’arquitecte i urbanista Charles-Édouard Le Corbusier, i estaven pensades per a un París rupturista i modern. El que va arribar a Nova York va ser una mala adaptació del constructor Robert Moses durant els anys 60 i 70: sense parcs i sense espais públics perquè els veïns es relacionessin.
La densitat de població d’aquest tipus d’edificis va tenir un trasllat peculiar als Estats Units: les autopistes que retallaven per la meitat els barris menys afavorits, els foscos passadissos i les pistes de bàsquet improvisades van estandarditzar un tipus de construcció pública que seria caldo de cultiu híbrid de la cultura hip-hop: la falta d’inversió en educació i cultura va deixar una joventut en un entorn urbanístic i econòmic en el qual ajuntar-se al carrer era l’única opció. Les lletres de la música que es generava des de l’inici parlaven de encreuaments, voreres, cantonades i blocs. El carrer era escenari, inspiració i obligació. Com el bloc de pisos. Un bloc mal ‘samplejat’ a Le Corbusier, però un bloc.
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- CRÍTICA David Bisbal, nadales d’etiqueta i èxits ‘turbo’
- Actor amb problemes Tylor Chase, l’exestrella infantil de Nickelodeon que ara viu al carrer
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Actuació del Tribunal de Comptes Investiguen l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per contractes sense justificar de 21,7 milions
- EL DOLÇ MOMENT BLANC-I-BLAU L’Espanyol s’acosta més que mai al seu somni: «Hem de lluitar per entrar a Europa i arribar a dalt de tot»
- Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradorada de SanaMent Descubreix el mètode PEPME de la psicòloga Maria José Valiente per fer front al consumisme nadalenc
