Anar al contingut

PRESUMPTE ASSETJAMENT SEXUAL

Empleats de l'Òpera de Los Angeles avalen les acusacions contra Domingo

La institució de Los Angeles, que ha obert una investigació, afirma que pren «molt seriosament» les últimes denúncies

Ricardo Mir de Francia

Empleats de l'Òpera de Los Angeles avalen les acusacions contra Domingo

Terry Chea (AP)

Poc després que sortissin a col·lació les primeres acusacions contra Plácido Domingo per assetjament sexual, l’Òpera de Los Angeles va anunciar l’obertura d’una investigació «independent» per aclarir la veracitat de les al·legacions. Aquesta investigació es preveu fonamental per determinar el futur de l’artista espanyol, que és director general de la institució de Los Angeles des del 2003 i ha vist com, en gran manera, el món de l’òpera li concedia el benefici del dubte des que va esclatar l’escàndol a principis d’agost. Però els experts també assenyalen que aquesta mena d’indagacions rarament donen resultats concloents i poques vegades es fan públics. Aquest factor podria beneficiar Domingo, tot i que creix el nombre de veus que donen crèdit a les acusacions llançades contra el tenor per una vintena de dones

L’últim article d’Associated Press cita diversos antics empleats de l’Òpera de Los Angeles que haurien sigut testimonis del comportament inadequat de l’artista, les seves constants insinuacions i el persistent assetjament descrit per les seves acusadores. «Vam posar en marxa tota classe d’estratègies elaborades per mantenir-lo allunyat d’algunes cantants», assegura a l’agència Melinda McLain, que va treballar com a coordinadora de producció del coliseu de Los Angeles a la seva temporada inaugural 1986-1987 i va coincidir també amb l’espanyol al’Òpera de Houston. «Mai hauria enviat una dona al seu camerino». Una d’aquestes estratègies hauria consistit a convidar Marta Domingo, la dona mexicana del tenor, a les festes de la companyia perquè «quan Marta estava a prop, es comportava». 

Diverses fonts anònimes del departament de vestuari afirmen que el comportament del tenor era àmpliament conegut a la casa, també entre els gestors de la companyia. «Era conegut per acostar-se massa, per les seves abraçades, petons, tocaments i per ser físicament afectuós», ha dit una empleada que continua treballant allà. En aquest sentit, la cultura nord-americana és bastant diferent a l’espanyola. L’espai personal és sagrat i rarament es demostra l’estima amb gestos físics, tot i que les acusacions contra el tenor van més enllà dels excessos d’afecte. «El meu cap em va dir que no enviés cap dona jove i atractiva al seu camerino a causa del seu comportament», afegeix la mateixa empleada. 

Una altra de les treballadores de l’Òpera de Los Angeles afirma que l’espanyol la va empènyer una vegada contra la paret, la va agafar de la mà i li va xiuxiuejar a l’oïda davant del seu cap. No va informar del succeït perquè «no li hauria de correspondre a la noia del passadís que intenta treballar amb uns auriculars al cap». Una de les bromes que corrien entre els treballadors del ‘backstage’ deia que caldria posar «insecticida per a tenors» a les cantants «per mantenir-los allunyats». 

En resposta a les noves acusacions, l’Òpera de Los Angeles ha dit que se les pren «molt seriosament», però no entrarà a valorar-les per no entorpir la investigació en curs.