Anar al contingut

CITA AMB EL CINE

La 76a Mostra de Venècia equilibra cinefília i alfombra vermella

Els últims treballs de Soderbergh i Polanski comparteixen cartell amb pel·lícules de Pablo Larraín, Roy Andersson i Ciro Guerra

Les plataformes de vídeo sota demanda estaran generosament representades per Netflix, HBO i Amazon Prime

Nando Salvà

La 76a Mostra de Venècia equilibra cinefília i alfombra vermella

No fa gaire, a començaments de la dècada, es considerava que la Mostra de Venècia estava en decadència; que festivals com Telluride –que se celebra gairebé alhora– i Toronto –que té lloc just després– se l’estaven menjant. Però tot va canviar amb l’arribada d’Alberto Barbera, actual director del certamen, que va decidir reconvertir-lo en una destinació atractiva per als estudis de Hollywood. L’estratègia va culminar l’any passat, quan la Mostra va oferir una edició tan plena d’estrelles que haurien fet falta almenys dues alfombres vermelles per donar-los espai a totes. Probablement conscient que intentar superar-se hauria sigut inútil, aquest any el festival sembla haver optat per una programació més compensada, que d’una banda no desatén les necessitats dels fotògrafs, però de l’altra obre més espai a joves talents i autors de vocació més cinèfila. A continuació oferim un repàs detallat del que ofereix la selecció, i de les inevitables controvèrsies en què s’ha vist embolicada.

Fam de premis

Tres dels últims cinc títols guanyadors de l’Oscar a la Millor Pel·lícula –‘Birdman’ (2014), ‘Spotlight’ (2015) i ‘La forma del agua’ (2017)– van tenir al seu dia la seva presentació mundial en la Mostra. Aquí també es van estrenar els últims anys altres pel·lícules que van acabar amb vitrines plenes de trofeus. En la selecció d’aquest any, de nou, no hi falten pel·lícules de les quals probablement parlarem molt durant la temporada de premis. Com ‘Joker’, l’esperada tornada a la gran pantalla del personatge que Jack Nicholson i Heath Ledger van fer famós, aquesta vegada encarnat per Joaquin Phoenix; o com ‘Ad Astra’, l’esperat drama de ciència-ficció en què Brad Pitt interpreta un astronauta que viatja al límit del sistema solar per trobar el seu pare. El director Steven Soderbergh també passejarà a Venècia per la primera de les que prometen ser moltes alfombres vermelles gràcies a la seva nova pel·lícula, ‘The Laundromat’, en què rememora l’escàndol fiscal conegut com els Papers de Panamà, escudat per intèrprets com Meryl Streep, Gary Oldman i Sharon Stone. I seria un error no incloure en aquesta llista ‘Marriage story’, drama marital en què Adam Driver i Scarlett Johansson interpreten una parella que intenta trencar el seu matrimoni de manera que no afecti el seu fill. Els rumors apunten que és la millor pel·lícula del director Noah Baumbach fins ara.

Brad Pitt a ‘Ad Astra’. / EL PERIÓDICO

L’‘streaming’, naturalment

Sens dubte la negativa de Cannes a incloure en la seva competició les pel·lícules produïdes per Netflix, que després van acabar creuant els canals, va tenir relació amb l’enlluernador planter exhibit pel festival l’any passat. Aquest any, la plataforma de vídeo sota demanda hi tornarà a estar generosament representada. Dues de les pel·lícules citades en l’apartat anterior, ‘Marriage Story’ i ‘The Laundromat’, porten el logo de la N estampat a les seves capçaleres; i passa el mateix amb ‘The King’, ‘biopic’ sobre els anys de joventut del rei Enric V que protagonitza el noi de moda Timothée Chalamet i que serà presentat. Com de costum, la inclusió d’aquests tres títols en la programació ha irritat diferents gremis d’exhibidors europeus, que han posat el crit al cel. Aquí segueix. Netflix, en tot cas, no és l’únic gegant de l’‘streaming’ present a Venècia. D’una banda, Amazon Prime estrenarà fora de competició Seberg, que retrata Jean Seberg –Kristen Stewart es posa a la seva pell– durant els seus tumultuosos últims anys de vida, quan va ser blanc de l’FBI a causa de la seva relació amb un cosí de Malcolm X. De l’altra, HBO presentarà episodis de The New Pope, a bord dels quals el director Paolo Sorrentino i actors com Jude Law i John Malkovich tornen al Vaticà per donar continuació a la formidable sèrie The Young Pope.

A l’esquena del MeToo

Sobre la quantitat de dones entre els 21 cineastes aspirants al Lleó d’Or hi ha una notícia bona i una de dolenta. La bona és que aquest any hi ha el doble que el passat; la dolenta és que, tot i així, només n’hi ha dues. ‘Babyteeth’, de l’australiana Shannon Murphy, és una comèdia sobre una adolescent malalta que s’enamora d’un traficant de drogues; ‘The Perfect Candidate’, de Haifaa Al Mansour, acompanya una jove científica que transita un món dominat pels homes, i per tant funciona com a reflex del que passa tant al seu país natal, l’Aràbia Saudita, com a la Mostra. Per si amb aquesta falta de paritat no n’hi hagués prou per buscar baralla, el certamen ha fet dues inclusions en el programa que molts ja s’han agafat com una botifarra feta a les reivindicacions del MeToo. En primer lloc, ‘American Skin’, de Nate Parker, director nord-americà que va ser acusat de violació el 1999 i absolt el 2001 –la presumpta víctima d’aquell succés va acabar suïcidant-se en el 2012. En segon lloc, la nova pel·lícula de Roman Polanski, el primer treball que el cineasta polonès estrena des de la seva expulsió de l’Acadèmia de Hollywood l’any passat, en mig de noves acusacions d’agressió sexual i un renovat interès pel cas de violació que va protagonitzar fa quatre dècades. Es diu ‘El oficial y el espía’ i tracta del ‘cas Dreyfus’, escàndol polític que va tenir lloc a França fa més d’un segle, quan un capità de l’exèrcit d’origen jueu va ser falsament acusat d’espionatge. ¿Serà que Polanski s’identifica amb ell?

Cinefília ‘mainstream’

Bona part dels títols a competició són obres de directors que, sense ser en absolut comercials, sí que formen part de l’‘establishment’ el cine d’autor. Només 15 mesos després de guanyar la Palma d’Or amb ‘Un assumpte de família’ (2018), el japonès Hirokazu Koreeda inaugurarà la mostra aquest dimecres amb ‘La verdad’, la primera pel·lícula que ha rodat fora del Japó i en llengua estrangera –la protagonitzen Juliette Binoche i Catherine Deneuve–. D’altra banda, el suec Roy Andersson porta al festival ‘About Endlessness’ amb l’esperança de guanyar el seu segon Lleó d’Or només quatre anys després que ‘Una paloma se posó en una rama a reflexionar sobre la existencia’ (2015) li proporcionés el primer. I des de Llatinoamèrica arriben dos dels autors més interessants del circuit festivaler actual: el xilè Pablo Larraín, que presenta el drama d’adopció ‘Ema’, i el colombià Ciro Guerra, que estrena l’adaptació de la novel·la de J.M. Coetzee ‘Esperant els bàrbars’, que ha rodat juntament amb Robert Pattinson i Johnny Depp.

Turistes de l’alfombra vermella

Una de les grans paradoxes dels festivals de cine és que, tot i que sobre el paper sustenten el seu atractiu mediàtic en la presència d’actors i directors, res sol causar tant enrenou a la seva alfombra vermella com la visita d’estrelles del rock, polítics i fins i tot exconvictes. Alguns d’aquests intrusos il·lustres passaran per aquí els pròxims dies: l’incombustible Mick Jagger visitarà el certamen com a part de l’elenc de ‘The Burnt Orange Heresy’, un ‘thriller’ ambientat al món de la moda; el cofundador de Pink Floyd Roger Waters implicarà ‘Us + Them’, pel·lícula resum de la gira de 150 concerts que va celebrar entre mitjans del 2017 i finals del 2018; el magnat rus Mikhaïl Khodorkovsky, que va passar una bona temporada en una presó de Sibèria per la seva oposició a Vladímir Putin, presentarà el documental que Alex Gibney ha dedicat a la seva figura, ‘Citizen K’. I l’economista Iannis Varufakis vindrà per recolzar la presentació de la nova pel·lícula de Costa-Gavras, ‘Adults in the Room’; ja que ell va escriure el llibre sobre el rescat del 2015 a Grècia en què es basa.

Costa-Gavras durant el rodatge d’‘Adults in the room’. / LOUISA GOULIAMAKI

Almodóvar i els altres

Costa-Gavras és beneficiària d’un dels tres premis honorífics que la Mostra concedeix aquest any; un altre anirà a parar l’actriu Julie Andrews, però nosaltres farem més atenció al que Pedro Almodóvar recollirà en un parell de dies. El manxec, per cert, és el cap visible d’una presència espanyola notable. Rodrigo Sorogoyen presentarà ‘Madre’, que no és sinó una prolongació del curt homònim que l’any passat li va proporcionar un Goya i una nominació a l’Oscar, i Théo Court estrenarà el seu segon llargmetratge, ‘Blanco en blanco’. Així mateix, Antonio Banderas s’acostarà al certamen com a membre del repartiment de ‘The Laundromat’, i les actrius Penélope Cruz i Ana de Armas ho faran a bord del nou treball del francès Olivier Assayas, el drama d’espionatge ‘Red Vespa’.