Anar al contingut

EL TRIO DE L'ACADÈMIA

'Dolor y gloria', 'Mientras dure la guerra' i 'Buñuel en el laberinto de las tortugas', preseleccionades per als Oscars

Les noves pel·lícules de Pedro Almodóvar i Alejandro Amenábar i el sorprenent film d'animació de Salvador Simón lluitaran per representar Espanya en els premis de Hollywood

Beatriz Martínez

'Dolor y gloria', 'Mientras dure la guerra' i 'Buñuel en el laberinto de las tortugas', preseleccionades per als Oscars

‘Dolor y gloria’, de Pedro Almodóvar; ‘Mientras dure la guerra’, d’Alejandro Amenábar, i ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’, de Salvador Simó. Són les tres cintes preseleccionades per competir per l’Oscar en la categoria de Millor Pel·lícula de Parla no Anglesa en la 92a edició dels premis de Hollywood que tindrà lloc el 9 de febrer del 2020.

Tres propostes que demostren que aquest any s’ha preferit apostar a cop segur, és a dir, per noms propis que tenen per endavant un prestigi i una projecció internacional. Una decisió coherent sobretot si tenim en compte que la major part dels triomfadors en aquesta categoria en els últims anys han sigut autors consolidats en el circuit de festivals que tenien el recolzament de la crítica, d’Alfonso Cuarón a Sebastián Lelio, passant per Asghar Farhadi, Lászlo Némes o Pawel Pawlikowski, per citar alguns dels guanyadors en les passades edicions.

Fa quinze anys que cap pel·lícula espanyola competeix en aquesta categoria, des que ‘Mar adentro’ (2004) va guanyar l’Oscar. Pel·lícules com ‘Volver’, de Pedro Almodóvar, ‘El orfanato’, de Juan Antonio Bayona o ‘Blancanieves’, de Pablo Berger, van representar el nostre país sense aconseguir ser nominades. Només dos noms de dona apareixen en aquesta llista, Icíar Bollaín amb ‘También la lluvia’, el 2010, i Carla Simón amb ‘Estiu 1993’, el 2017. Aquest any, les dones tampoc han tingut un buit en la terna final, potser perquè l’absència de títols dirigits per dones en el que portem de temporada resulta més que alarmant (menys del 10% de la producció).

Consum intern

L’any passat la pel·lícula enviada va ser ‘Campeones’, de Javier Fesser, que malgrat tenir una repercussió comercial important al nostre país, no deixava de ser un producte de consum intern que no va aconseguir traspassar la barrera dels nominats, entre qui es trobava la Palma d’Or (‘Un asunto de familia’), el Lleó d’Or de Venècia (‘Roma’) i dues pel·lícules premiades a Canes (‘Cafarnaúm’ i ‘Cold war’, també guanyadora dels European Film Awards). Potser es va notar més que mai la separació entre les preferències de l’Acadèmia espanyola i la de Hollywood.

No tots els anys el cine espanyol té l’avantatge de comptar amb les noves pel·lícules de dos dels seus directors més internacionals (Almodóvar i Amenábar), però recordem que això no sempre ha sigut una garantia. Potser l’any més polèmic en aquest sentit va ser el 2002, quan es va decidir que la representant espanyola fos ‘Los lunes al sol’, de Fernando León de Aranoa, en lloc de ‘Hable con ella’, per la qual Pedro Almodóvar va estar nominat com a millor director i va aconseguir l’estatueta daurada al millor guió original.

Ara el director manxec podria tenir l’oportunitat de revalidar el premi que va aconseguir en la categoria de Millor Pel·lícula de Parla No Anglesa per ‘Todo sobre mi madre’ (1999). El seu ‘Dolor y gloria’ ha sigut considerada una de les obres més importants de la seva filmografia per la capacitat per despullar el seu imaginari en forma de diari autobiogràfic. Va participar en el Festival de Canes erigint-se com una de les grans favorites i Antonio Banderas va aconseguir el premi d’interpretació. No seria en absolut peregrí assegurar que pot ser que la pel·lícula d’Almodóvar optés a més Oscars en altres categories, com a director, guió o millor actor masculí.

Animació exitosa

Alejandro Amenábar també sap el que és guanyar un Oscar. Després de ‘Mar adentro’ es va embarcar en dos projectes internacionals com ‘Ágora’ i ‘Regresión’ i ara torna al nostre país per retratar una etapa crucial de la nostra història en ‘Mientras dure la guerra’, en la qual utilitza el punt de vista de l’escriptor Miguel de Unamuno per abordar el panorama de tensió i incertesa en les albors de la contesa.

Hi havia motla curiositat per saber quina seria la tercera pel·lícula preseleccionada (les dues anteriors estaven bastant clares). Finalment, l’elecció no podria haver sigut més encertada, una pel·lícula d’animació com ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’, que no només resulta atractiva per narrar les aventures del cineasta aragonès durant el rodatge de ‘Las Hurdes, tierra sin pan’, sinó que també ha tingut una sòlida etapa internacional i fins i tot ha guanyat diversos premis en el festival d’animació més respectat, el d’Annecy.

Els tres títols preseleccionats han sigut triats entre els llargmetratges estrenats des de l’1 d’octubre del 2018 fins al 30 de setembre del 2019. La finalista definitiva es coneixerà el pròxim 5 de setembre.