Anar al contingut

LA XACRA DEL MASCLISME

El #MeToo esclata a l'òpera amb l'escàndol de Plácido Domingo

Vuit cantants i una ballarina acusen el tenor espanyol d'assetjament sexual i abús de poder

L'Orquestra de Filadèlfia li cancel·la una actuació i l'Òpera de Los Angeles, que dirigeix, obre una investigació

Ricardo Mir de Francia

Plácido Domingo fa més de mig segle que emociona legions d’amants de l’òpera amb una veu irrepetible i un carisma projectat a bastament. Als grans teatres del món és una cosa semblant a un semideu, el més prolífic dels intèrprets del gènere, amb 150 papers representats en més de 4.000 actuacions al llarg d’una carrera que li han valgut apel·latius com el 'Rei de l’Òpera'. Però ara, als 78 anys, la seva reputació ha quedat seriosament qüestionada amb la irrupció del #MeToo al món del cant líric. En un article d’Associated Pressvuit cantants i una ballarina acusen el madrileny d’abusar del seu poder per assetjar-les sexualment en teatres i entorns professionals en què ocupava posicions de comandament. Unes al·legacions que Domingo ha descrit com a "inexactes"

La investigació de l’agència nord-americana es basa en més d’una trentena d’entrevistes a cantants, ballarines, músics d’orquestra, professors de cant i treballadors de l’univers operístic. Segons aquestes fonts, que parlen gairebé exclusivament de forma anònima, el presumpte comportament inadequat de l’artista espanyol era un secret a veus en la professió. Les nou dones que l’acusen afirmen que les persistents insinuacions del tenor les van incomodar i les van fer sentir-se atrapades per les repercussions que una negativa podria tenir per a les seves carreres. "Em sentia molt intimidada i pensava que dir-li que no seria com dir-li que no a Déu. ¿Com li dius 'no' a Déu?”, ha dit una cantant. 

Petons humits

Una d’elles assegura que li va ficar la mà sota de la faldilla i tres més que els va fer petons humits a la boca en contra la seva voluntat. En un vestidor, en una habitació d’hotel, en un restaurant. Les trobades denunciades comencen a finals dels anys 80 i s’estenen en el temps, segons l’agència. Algunes de les presumptes víctimes afirmen a més que les seves carreres es van ressentir després de donar llargues al cantant, actual director de l’Òpera de Los Angeles, que ha anunciat la posada en marxa d’una investigació. Domingo va exercir el mateix càrrec a l’Òpera de Washington fins al 2011. L’espanyol continua sent també un prolífic director d’orquestra. 

"Les al·legacions anònimes d’aquestes indivídues, que es remunten fins a 30 anys enrere, són molt preocupants i, tal com es presenten, inexactes", ha respost Domingo a través d’un comunicat. El cantant afirma que li resulta "dolorós" escoltar que ha pogut "disgustar o incomodar" altres persones. "Jo creia que totes les meves interaccions i relacions van ser sempre benvingudes i consensuades. La gent que em coneix sap que no soc de les persones que danyen, ofenen o n’avergonyeixen intencionadament d’altres". Però també reconeix que "les regles i estàndards que imperen i haurien d’imperar avui són molt diferents dels del passat".

L’ham del tenor 

No és la primera vegada que el sancta sanctorum de la música clàssica es veu esquitxat per les acusacions d’assetjament i abús sexual contra dones. També en els seus dominis s’està esquerdant l’'omertà' que ha silenciat tradicionalment els comportaments més reprovables, gràcies a l’energia del moviment #MeToo, que ha servit des del 2017 perquè milers de dones (i alguns homes) denunciïn abusos en nombrosos àmbits professionals. El pianista i director nord-americà James Levine va ser cessat com a director d’orquestra del Met, el mateix que li va passar al suís Charles Dutoit a la Royal Phillarmonic després de ser acusat l’any passat d’agressió sexual per diverses dones. També ha aflorat l’instint depredador del difunt Herbert von Karajan

Les acusacions contra Domingo no arriben a tant. Parlen, això sí, d’un assetjament persistent contra diverses dones, a qui hauria ofert papers o suport a les seves carreres com a ham per acostar-s’hi. L’única que parla amb nom i cognoms és la mezzosoprano Patricia Wulf, que va treballar en diverses ocasions amb el tenor i últimament baríton. "Cada vegada que sortia de l’escenari, m’esperava als passadissos [...] M’acostava la cara, abaixava la veu i deia: '¿Patricia, ¿te n’has d’anar a casa aquesta nit?'" Wulf ha explicat que de vegades s’amagava perquè no la veiés, però sovint Domingo anava a buscar-la al seu camerino. Durant una estrena de 'La flauta màgica’ i davant del seu marit, li va agafar la mà, la va besar a les galtes i li va xiuxiuejar a l’oïda 'm’agradaria conèixer el meu rival’, segons el seu relat.

Trucades insistents

Una altra mezzosoprano va conèixer l’artista el 1988, quan cantava en el cor de l’Òpera de Los Angeles. Tenia 23 anys. Durant la interpretació d’una orgia als 'Contes de Hoffman', Domingo li va fer suposadament un petó humit i li va xiuxiuejar: "Tant de bo no fóssim a l’escenari". Després va començar a trucar-li insistentment a casa seva, a mostrar-se molt afectuós i a fer-li insinuacions amb la promesa d’impulsar la seva carrera. Una nit va acceptar quedar amb ell sobre les 23.00. "Vaig tenir un atac de pànic, em va entrar por i no vaig contestar al telèfon. Em va omplir el contestador de missatges i no va deixar de trucar fins a les 3.30". Amb el temps va acabar ficant-se al llit amb ell dues vegades. "Em vaig quedar sense excuses". En una d’aquelles ocasions, l’estrella de 'Els Tres Tenors’ li hauria dit que per superstició havia de ficar-se al llit amb una dona abans dels concerts per relaxar-se. I li va deixar 10 dòlars al vestidor de l’hotel perquè pagués el pàrquing. 

Diverses dones han assegurat que el presumpte assetjament del cantant, casat des del 1962 en segones núpcies amb la soprano mexicana Marta Ornelas, els va deixar serioses seqüeles psicològiques. Després de negar-se a les seves insinuacions, moltes no van tornar a treballar amb ell ni en les institucions on tenia poder. "Va ser com veure algú assassinada psicològicament", ha dit el col·lega d’una cantant a qui es va acostar l’artista. "Es va fer cada vegada més petita com a persona". 

Les repercussions a la llarga llista d’al·legacions no han trigat a arribar. A més de la investigació de l’Òpera de Los Angeles, l’Orquestra de Filadèlfia ha cancel·lat l’actuació del tenor espanyol prevista per al pròxim 18 de setembre, després d’afirmar que volen oferir un "ambient segur i respectuós" per a l’orquestra. El Festival de Salzburg, en canvi, manté la seva invitació. "A més de la seva competència artística, sempre m’ha impressionat el seu tracte agraït a tots els treballadors del festival", ha dit la seva presidenta, Helga Rabl-Stadler.