Anar al contingut

música global

L'efervescència llatina que balla el món: J Balvin, Rosalía, Ozuna...

Una nova generació ha portat els ritmes calents al cim del pop mundial

Rosalía ha triomfat acostant-se als ritmes urbans i s'ha enlairat amb el reggaeton 'Con altura'

Ignasi Fortuny

L'efervescència llatina que balla el món: J Balvin, Rosalía, Ozuna...

ETIENNE LAURENT

“No somos de Hollywood, pero dominamos la escena”, rapeja Residente, la veu de Calle 13, en l’últim gran èxit llatí, ‘Bellacoso’, que interpreta amb Bad Bunny. I aquesta afirmació (d’un paio que la domina des de fa més d’una dècada) és una mirada clarivident a les entranyes del mercat musical, en què l’anglosaxó es veu aparellat amb el llatí. Si en temps de les plataformes de ‘streaming’ l’èxit del 2017 va ser ‘Despacito’, el 2018 va significar el de la consolidació definitiva en el pop mundial de gèneres com el reggaeton gràcies al consum a la carta. Amb J Balvin i el seu disc ‘Vibras’ com a ariet, l’idioma espanyol va fer caure fa un any i durant un mes el domini de l’anglès en les llistes d’èxits.

El reggaeton s’ha globalitzat, el món balla llatinament. Un èxit que, més enllà de l’‘streaming’, s’ha vist reconegut per la crítica. Portades en revistes especialitzades per a ídols llatins, premis... Si fa 15 anys Daddy Yankee va calar foc als malucs del món amb ‘La gasolina’, ara molts dels seus successors l’aviven des de diverses latituds. Noves generacions que han esbudellat prejudicis de la música llatina i enderrocat barreres en la indústria musical, com pot ser la seva irrupció als festivals més espaterrants del món, en què ara juguen, a més, un paper protagonista. De fet, han estirat els cartells d’aquests certàmens i els han fet més transversals.

Sols, en parella o formant la ‘latin gang’ (la banda llatina), aconsegueixen èxits mundials. De fet, destaca, a diferència d’altres gèneres, la bona sintonia que tenen entre ells. Col·laboratius i amb la filosofia d’agrupar forces perquè com més, millor. Així s’entenen ‘superhits’ com a ‘I like it’ (Cardi B, Bad Bunny i J Balvin).

A continuació, alguns dels protagonistes del nou ordre llatí:

J BALVIN

Far de la nova onada reggaetonera

Per la seva edat (34 anys), que comporta una carrera més àmplia, i pel seu to pausat, que contraresta amb l’estridència en els seus pentinats, José Álvaro Osorio Balvin és un far en aquesta nova onada del reggaeton. Un pare espiritual per a la ‘latin gang’. Un referent que és autor de ‘Vibras’, un dels discos del 2018 (millor àlbum de música urbana als Grammy llatins). Els ‘singles’ i les col·laboracions que han vingut després – ‘Contra la pared’, ‘Reggaeton’...– han sigut tant o més celebrats que l’àlbum. El colombià va de cara i canta a ‘Mi gente’: “Hago música que entretiene; mi música los tiene fuerte bailando, y se baila así”. Ell ha sigut un dels grans agitadors del circuit dels grans festivals de música aquesta temporada, i ha fet que el reggaeton impregnés audiències de tot tipus. Sense anar més lluny, el colombià va ser el responsable que l’últim Primavera Sound es posés a ballar sense cotilles en la seva última edició. O l’últim Coachella o, recentment, Tomorrowland, complint això que canta: “Si el pueblo pide reggaetón, reggaetón; no se lo voy a negar”.


Bad Bunny  

Cap del trap llatí

Amb una curta i vertiginosa carrera musical (el 2016 atenia en un supermercat) però àmplia en èxit, aquest porto-riqueny de 25 anys és el màxim exponent del trap llatí, gènere en què també destaca el seu compatriota Anuel AA. Benito Antonio Martínez Ocasio, així és el nom real del ‘conill dolent’, sovint es presenta en les seves cançons com un ésser romàntic que surfeja entre la nostàlgia i el despit. Si en els últims dies del 2018 va treure el seu primer àlbum, l’heterodox ‘X100PRE’, fa un mes ha publicat amb J Balvin, per al deliri del seguidor del pop llatí, el disc ‘Oasis’, una suculenta i divertida combinació dels estils de les dues superestrelles. Recentment, la seva frenètica vida artística s’ha vist sacsejada –i fins i tot pausada– per la seva implicació política, participant i sent altaveu de les mobilitzacions contra el –ja dimitit– governador de Puerto Rico, Ricardo Rosselló. Fa 10 dies el vam poder veure al Sónar com un dels seus grans caps de cartell.


Rosalía 

Una catalana al món en les ‘altures’

Esmentar aquí Rosalía no és mirar-se el melic. La catalana és la gran explosió de l’últim any dels protagonistes d’aquestes pàgines. El seu tema més llatí fins ara, el reggaeton ‘Con altura’, amb J Balvin i El Guincho (personatge clau en el seu acostament als ritmes urbans), li ha suposat elogis internacionals i una expansió global definitiva de la seva figura. Mitjans com la revista ‘Time’ l’han col·locat entre les 10 millors cançons de l’any, un reconeixement que se suma als molts collits amb el disc entre el món urbà i el flamenc ‘El mal querer’. A la catalana, de 25 anys, se la veu còmoda en la roda imparable que gira des de fa poc més d’un any amb ‘Malamente’, tema amb el qual es va alçar amb dos Grammy Llatins. Entre els molts referents del pop mundial amb què se l’ha vist últimament, un ha sigut Bad Bunny, imatge que va disparar rumors de tot tipus.


Ozuna

El llatí melòdic

El ‘d’ulls clars’, així defineixen Juan Carlos Ozuna Rosado, és una de les figures sorgides de Puerto Rico, bressol del talent llatí. És, com tants d’altres, hereu de Daddy Yankee, de la reialesa del reggaeton. Aquest any ha aconseguit els premis llaurats amb el seu últim disc, ‘Aura’ (2018), en què col·laboren bona part dels artistes del nou ordre ‘latin’ (Anuel AA o Natti Natasha), així com referents del reggaeton de fa anys (Wisin & Yandel o Nicky Jam). Als Premis Billboard de la Música Llatina 2019 Ozuna es va emportar 11 guardons, una xifra amb què el porto-riqueny de 27 anys va batre el rècord de distincions per a un sol artista en una única edició d’aquests reconeixements. Amb una veu particular, singularment melòdica, com el seu ritme, els seus temes recorren als dilemes de l’amor. El 2019 ha estrenat ‘Baila baila baila’, avançament del seu tercer disc Nibiru, candidata a cançó més ballada de l’estiu.  Ozuna és l’home a qui veuran a Eivissa Messi i Suárez en els seus últims dies de vacances per moure els malucs i no haver de donar explicacions.


BECKY G

El desvergonyiment d’una “100% dels EUA i 100% mexicana”

A Rebbeca Marie Gómez, nord-americana de 22 anys, el ritme llatí li ve per Mèxic, país dels seus avis. Una dona al 200%, diu ella, “100% dels EUA i 100% mexicana”. Filla de la immigració, per tant, ella és un dels artistes que s’obren al món des dels EUA però amb arrels a l’Amèrica que fa venir urticària a Trump. Ella amb reggaeton i altres, com Cardi B, amb els ritmes més durs del rap i el trap. Becky G, i moltes altres dones que reclamen un paper protagonista en l’escena del pop llatí, comparteixen la qualitat de l’empenta i la voluntat de trencar motllos. Així, Becky G pot posar veu a una cançó dolça de banda sonora d’un film Disney com ‘Aladdín’ i triturar tabús amb ‘Mayores’, la cançó que la va catapultar que juga entre el llenguatge sexual explícit i el doble sentit. Un tema que l’Espanya que mira ‘OT’ i ‘Viva la vida’ (T5) va escoltar censurat quan Becky G el va anar a presentar. En el mercat espanyol ha arrelat definitivament a l’ajuntar-se amb C Tangana i el productor Alizzz a ‘Booty’.