O Son do Camiño

Rosalía va ser l'estrella a la nit reservada per a Black Eyed Peas

Vestida amb un conjunt verd plastificat, la jove catalana ha provat d'interactuar en gallec amb els seus fans

GRAF8544  SANTIAGO DE COMPOSTELA  14 06 2019 - La cantante Rosalia durante su actuacion esta noche en la segunda jornada del festival O Son do Camino  que se celebra en el Monte do Gozo de Santiago de Compostela  EFE Oscar Corral

GRAF8544 SANTIAGO DE COMPOSTELA 14 06 2019 - La cantante Rosalia durante su actuacion esta noche en la segunda jornada del festival O Son do Camino que se celebra en el Monte do Gozo de Santiago de Compostela EFE Oscar Corral / OSCAR CORRAL (EFE)

4
Es llegeix en minuts
El Periódico/EFE

La jove artista catalana Rosalía va ser divendres la gran protagonista de la segona jornada d’O Son do Camiño, en què el paper principal, en un primer moment, requeia sobre la tornada als escenaris de la banda nord-americana de hip-hop Black Eyed Peas, que ha quedat eclipsada pel desplegament fet per la cantant de Sant Esteve Sesrovires.

El meteòric ascens de Rosalía en poc més d’any i mig ha quedat immortalitzat amb els primers compassos de ‘Pienso en tu mirá’,el tema escollit per obrir el concert i que ha convertit en un multitudinari karaoke el recinte del Monte do Gozo.

Més de 30.000 espectadors s’han citat, tot i la pluja, en aquest auditori a l’aire lliure per disfrutar, prop d’un any després de la seva última visita a la capital gallega, dels temes de ‘El mal querer’ (2018), el disc que ha consagrat l’èxit de l’artista i que l’ha portat a convertir-se en una icona global.

Amb un espectacle més polit que en l’anterior ocasió, reforçat per uns treballats visuals i acompanyada pel seu seguici de ballarines, Rosalía ha sortit a conquistar un escenari Estrella Galicia ja rendit als seus peus des de casa.

Vestida amb un conjunt verd plastificat, la jove catalana ha provat d’interactuar en gallec amb els seus fans i ha recordat la seva etapa com a pelegrina al Camí de Santiago, cosa que ha provocat els crits de joia dels seus seguidors més devots, que han corejat sense parar –arribant a tapar la veu de la vocalista– els temes més coneguts de la cantant, com ‘Con altura’, ‘Brillo’ o ‘Di mi nombre’.

El concert, que ha oscil·lat entre el folklore més castís i els sons electrònics i urbans d’avantguarda, ha servit com a carta de presentació de temes que encara no han sortit a la llum oficialment, com ‘De madrugá’ –produïda per Pharell Williams–, o ‘Lo presiento’.

Més de 30.000 espectadors s’han citat al concert que va tenir Rosalía com a telonera / EFE

Recordant el seu passat

Rosalía, amb el seu repertori, ha allargat la mà al passat al rescatar, amb una emotiva versió a capella, ‘Catalina’, la cançó més coneguda del seu primer disc, ‘Los Angeles’ (2017); i ha demostrat la seva versatilitat al compaginar un breu tribut al clàssic ‘Te estoy amando locamente’, de Las Grecas, amb l’impactant abús de l’autotune de temes com ‘A ningún hombre’ o ‘Bagdad’.

“¡Madre mía, Rosalía, bájale!”,com diu la lletra del seu últim senzill, ‘Aute cuture’, ha hagut de pensar algun dels assistents quan el concert ha encarat la seva recta final, per a la qual l’artista ha reservat el seu èxit més important: ‘Malamente’.

Amb picades de mans, crits de “trá, trá” i balls diversos, Rosalía s’ha acomiadat d’un O Son do Camiño en què deixa un llistó elevat i difícil de flanquejar per a la resta d’artistes amb qui comparteix cartell.

Víctimes d’aquesta etiqueta han sigut els Black Eyed Peas, que han actuat només una hora després, amb el record de la neofolklòrica encara molt present, i que han trigat a connectar amb un públic que van reanimar quan van començar a apel·lar als seus èxits més antics, com ‘Boom Boom Pow’, ‘Pump it’ o ‘Shut up’.

No troben a faltar Fergie

La banda californiana, que ha substituït la seva icònica cantant Fergie amb la finalista del concurs ‘La Voz’ a les Filipines, Jessica Reynoso; sí que ha aconseguit convertir en una festa l’ambient d’O Son do Camiño en el tram final del concert, per al qual s’han guardat les seves cançons més animades i conegudes.

‘Don’t stop the party’, ‘The time (Dirty bit)’, ‘Where is the love?’ i ‘I gotta feeling’ han sonat encadenades i han permès als Black Eyed Peas reviure la nostàlgia dels seus millors anys, amb un públic entregat i que han demostrat ganes de seguir de festa fins a la matinada amb les actuacions més tardanes, les d’Elyella i W&W.

Notícies relacionades

En la jornada de tarda, les triomfadores han sigut les Cariño, la banda madrilenya de tontipop que, si bé no ha congregat gaire gent davant de l’escenari secundari perquè han actuat molt d’hora, ha aconseguit fer botar totes aquelles persones disposades a deixar-se portar pels alegres ritmes de cançons com ‘La bajona’, ‘Bisexual’ o ‘Canción de pop de amor’; breus píndoles sobre els avatars d’una vida amorosa al segle XXI.

Menció destacada mereixen artistes gallecs com la jove Marem Ladson, que ha presentat el seu disc de debut ple de perles en clau folk rock i que ha avançat nous senzills que pronostiquen horitzons més electrònics; així com el ja experimentat Iván Ferreiro, el primer en omplir de forma considerable el recinte i que amb una de solvent actuació ha repassat una trajectòria, primer al capdavant de Los Piratas i després en solitari, que ha deixat grans clàssics com ‘Años 80’,o ‘L’equilibri és impossible’.