D'A FILM FESTIVAL

'Ojos negros': estrena de final de carrera

La pel·lícula de Marta Lallana i Ivet Castelo arriba aquest dijous al D'A Film Festival després d'haver sigut el seu projecte de final de grau de la UPF

El film, com abans 'Les amigues de l'Àgata' o 'Júlia ist', demostra l'empenta del cine sorgit de les universitats

zentauroepp47972543 barcelona  barcelon s  01 05 2019    icult     entrevista co190501201900

zentauroepp47972543 barcelona barcelon s 01 05 2019 icult entrevista co190501201900 / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
Quim Casas

‘Ojos negros’, primer film de Marta Lallana i Ivet Castelo, realitzat en col·laboració amb Sandra García i Iván Alarcón, demostra l’actual empenta del cine sorgit dels estudis universitaris de cine. El film és el projecte de final de grau de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra, com ho van ser abans ‘Sobre la marxa’, ‘Les amigues de l’Àgata’ i ‘Júlia ist’.

Aquest planter de nous creadors està vehiculat a un cine que parteix de l’experiència personal i es nodreix tant de la ficció com de la realitat. ‘Ojos negros’, que es presenta aquest dijous al D’A Film Festival, és una ‘coming of age’ particular. Narra l’estada estival d’una adolescent a casa de la seva tieta i la seva àvia, a la petita localitat saragossana que dona títol a la pel·lícula. La protagonista, Paula, està interpretada per Julia Lallana, germana petita de la Marta. El projecte va poder arribar a bon port quan va entrar a la producció la companyia Nanouk i Filmin en va assumir la distribució.

“Teníem els dos referents propers de gent de la nostra edat que havia aconseguit que el seu film es veiés en un àmbit professional”, comenta Marta Lallana fent referència a ‘Júlia ist’ i ‘Les amigues de l’Àgata’. “Enfoquem el projecte a partir del moment en què ho teníem tot molt lligat”, prossegueix. Quan van acabar la carrera, el guió, tutoritzat per Jonás Trueba, Mar Coll, Clara Roquet i Elías Siminiani, ja estava escrit. “Pensàvem que havíem d’entregar un guió acabat el setembre”, apunta Castelo, “però ens vam equivocar, només havíem de presentar una escaleta. Aquest error ens va donar més temps per centrar-nos en la preparació”.

La cinta ja té un llarg recorregut: va guanyar la Biznaga de Plata a la millor pel·lícula a la secció ZonaZine de Màlaga, ha competit al Bafici de Buenos Aires i ara al D’A barceloní. Segons Castelo, “acabes de sortir de la universitat, no has tingut gaires oportunitats de rodar durant la carrera i et tires a la piscina. És una barreja d’innocència i de gran passió”.

Casualitats felices

El final d’una innocència diferent, la de la infància, és present a ‘Ojos negros’. “Ja ho havíem explicat a diversos curts que no han vist la llum”, explica Lallana. “Ara era la meva germana Julia qui estava en aquest procés. Jo em vaig instal·lar a Barcelona i tenia la sensació d’estar perdent-me el que ella estava vivint. Des del principi tenia clar que ella seria la protagonista”. Julia Lallana, de 14 anys i sense cap experiència en cine, al principi va dir que no. La seva germana va aconseguir que almenys s’ho pensés. “Al final va fer la prova i va coincidir amb l’altra protagonista, Alba Alcaine, i immediatament hi va haver molta complicitat entre les dues”. Alcaine encarna l’Alicia, que es converteix en la millor amiga de la Paula durant les vacances d’estiu.

Hi va haver un cúmul de felices casualitats. Alba Alcaine havia passat els estius a ‘Ojos negros’, un poble amb menys de 400 habitants censats. “La línia entre ficció i realitat va acabar sent molt fina”, ens diu Lallana. Les directores van intentar a tota hora que les actrius estiguessin còmodes i passar moltes hores amb elles.

Hi ha una cosa lluminosa, veritable, en dues seqüències compartides per totes dues, la de la conversa nocturna sobre què passarà després de l’estiu i la del comiat, i que obre el film, un primer pla sostingut de la Julia mentre de fons s’escolta la discussió dels seus pares. La pel·lícula es va rodar durant quatre setmanes de l’estiu del 2017, amb els quatre directors que van començar el projecte, “però dues de les escenes que apuntes, la de l’inici i la conversa nocturna, es van filmar un any després. A la primera, només vam haver d’explicar-li la situació a la Julia, la vam rodar amb una o dues preses”, recorda Castelo. “Mai havia tingut converses tan profundes amb la meva germana com durant la construcció del personatge. Vaig descobrir que tenia una intel·ligència emocional al·lucinant”, afegeix Lallana.

Música de Refree

Notícies relacionades

La Julia i l’Alba es van fer amigues durant la filmació, igual que es fan amigues la Paula i l’Alicia en el relat. Les directores han incorporat molt bé aquesta experiència a la pel·lícula. Castelo sintetitza el mètode de treball: “Teníem clar que no podíem dirigir la resta com si fossin professionals. Arribàvem amb una escena escrita, parlàvem, l’oblidàvem i partíem d’una anècdota o una frase”. L’única actriu professional del film és Anna Sabaté, que interpreta la tieta.

Lallana escoltava durant el rodatge un disc de Raül Fernàndez, Refree, ‘Jai Alai’. Li va escriure un mail molt llarg i, per a la seva sorpresa, Refree li va contestar l’endemà, després de veure 10 minuts del film, dient-li que faria la música. Com en altres aspectes del film, l’aparentment més difícil va resultar el més fàcil. Aquest dijous, abans de la projecció d’‘Ojos negros’, Lallana i Refree presenten una peça audiovisual que han realitzat sobre la despoblació a diverses parts d’Espanya.