CRÒNICA
Estrella Morente, copla sense prejudicis al Liceu
La cantant granadina va estrenar el seu nou disc en una reivindicació del gènere, amb refinades incursions en clàssics com 'El día que nací yo' i 'Ay, pena, penita'

zentauroepp47222127 icult concierto de estrella morente foto lorenzo duaso190304170849 /
Estrella Morente, substituint els rigors del flamenc per d’altres, els d’aquesta copla de bata de cua, rampell de passió i exuberància orquestral. Així la vam veure aquest diumenge al Liceu (festival Guitar BCN), estrenant la posada en escena d’un disc, titulat sense embuts ‘Copla’, amb què defensa aquest gènere de cançó travessant les tenebres del prejudici ideològic.
Una Estrella col·locada, doncs, en una situació diferent de l’habitual, cantant dempeus, projectant amb poderós gest escènic un repertori que el franquisme va promocionar com a ‘cançó espanyola’. Coples en molts casos amb arrels més antigues, que ella va abordar apel·lant a la llibertat, l’atemporalitat dels seus textos i la identificació sentimental.
Davant de peces com ‘Antonio Vargas Heredia’ o ‘El día que nací yo’, Morente va imprimir el seu caràcter refinat, amb alta tècnica, modulant amb estil els impulsos més físics i recorrent sense màcula versos amb ocasional càrrega d’erotisme: ‘La niña de Puerta Oscura’, de Quintero, León y Quiroga, amb aquests “ojos de calentura” i “la boca como un clavel”. Ni tan sols Estrella Morente és perfecta: va passar alguns conflictes, en la primera part del recital, a les zones altes de peces com ‘Miedo’.
Reflexos en blanc i negre
Notícies relacionadesEl cançoner es va alçar amb poder instrumental en mans de la vintena de músics dirigits per José Enrique de la Vega, amb profusió de metalls i capacitat per traslladar-nos a la banda sonora d’una remota pel·lícula en blanc i negre de ‘Cine de barrio’. Immersió en un imaginari realçat per l’aparició de figures com Marifé de Triana, Juanito Valderrama o Rocío Jurado a la pantalla de vídeo. ‘Copla’ també és un homenatge a tots ells.
La cantant es va retirar i els músics es van endinsar a les ‘Danzas fantásticas’, de Joaquín Turina, frondosa composició de 1919 amb ecos romàntics. Morente va tornar per a una incursió flamenca, amb guitarres, caixó i palmells, d’‘Los cuatro muleros’ a ‘La noche de mi amor’, però la tarda no estava disposada per a les expressions ‘jondas’, i el guió de ‘Copla’ es va reprendre i va tancar amb ‘Aiy, pena, penita’ (“la cantava la més gran, ¡Lola Flores!”), ‘Soledad’ i ‘Suspiros de España’. Estrella Morente va dedicar aquí el concert a la seva àvia Rosario, asseguda a primera fila. S’hi va abalançar per fer-li petons llargament, imatge última del rescat d’aquest repertori a través del temps.
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- Estrena televisiva ‘OT 2025’ arriba amb un nou jurat i un programa d’humor
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- El model territorial Hisenda prepara la seva alternativa de finançament singular per a Catalunya
- Discurs davant dels parlamentaris socialistes Sánchez demana l’expulsió d’Israel de totes les competicions esportives
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- Castells La Colla Vella de Valls regna en una diada del Primer Diumenge de Santa Tecla 'total' a Tarragona
- Durant el segon trimestre Els aranzels de Trump llasten la indústria més del previst i l’economia catalana retalla el seu creixement
- ACTUALITAT BLAUGRANA Flick se surt amb la seva: de l’avís dels egos al triomf d’«un equip»