CRÒNICA
Quilapayún, èpica refinada a Barnasants
El grup d'origen xilè va rendir un minuciós homenatge a Violeta Parra i Vícto Jara al teatre Joventut, de l'Hospitalet

jgarcia47014552 icult concierto de quilapay n foto juan miguel morales190218194735
Tot i que associat per sempre a la tornada consigna d’‘El pueblo unido jamás será vencido’, Quilapayún atresora una trentena de discos amb composicions pròpies i alienes que continua cuidant amb severitat i delicadesa. Material que aquest diumenge, al teatre Joventut, de l’Hospitalet, es va decantar en bona part pel recordatori de dos autors essencials, Violeta Parra i Víctor Jara, molt afins al seu univers, en el marc del festival Barnasants.
Les harmonies vocals, molt elaborades i portadores d’èpica revolucionària, van donar la benvinguda a cavall de la ‘Plegaria a un labrador’, de Jara, amb tot el seu ímpetu natural i el frec de les guitarres transmetent lluminositat. Vestits de negre, però sense els ponxos d’altres temps (que treuen de l’armari només ocasionalment), els set integrants de Quilapayún, amb Rodolfo Parada al capdavant, van lluir sobris i entregats a l’art de la cançó. Veus robustes a ‘Qué dirá el Santo Padre’, de Parra, de qui es van atrevir a fondre les estrofes de‘Gracias a la vida’ amb les de la seva cara B existencial, ‘Corazón maldito’, en una creació de contrastos que va ressaltar el “rerefons dramàtic” de la trobadora.
Profunditat instrumental
Notícies relacionadesDe Jara van defensar ‘El pimiento’ amb gran força interior i van evocar els “cinc minuts” continguts a ‘Te recuerdo Amanda’, en alternança amb cites a Carlos Puebla i a un clàssic del repertori, ‘La muralla’, que Patricio Wang va associar a l’actualitat política catalana (“diuen que ara les muralles les llancen; nosaltres, no”, va ironitzar). Wang va guiar algunes substancioses peces instrumentals, com ara ‘Temporía’, un ‘collage’ de diverses composicions amb signe contemporani, i la ‘Suite movie’, de Mans Hadjidakis. En aquest punt, Quilapayún va desplegar uns registres suggeridors, en un pas més enllà del folklore, i va confirmar el rigor executiu en una composició complexa de Violeta Parra, ‘El gavilán’, enrevessat relat sobre un amor “mentider”.
Un punt àlgid del recital, que va avançar imprimint presència vocal a ‘Què volen aquesta gent?’, peça interpretada en català (com quan, el 2003, el grup la va compartir al Palau amb la seva coautora, Maria del Mar Bonet), i reivindicant el líder immolat a ‘Allende’. Ambient caldejat al Joventut i el públic dret en un bis que va arrencar amb el so tropical de ‘La batea’ camí de l’himne d’himnes, ‘El pueblo unido jamás será vencido’. Com a colofó, la cançó popular espanyola ‘El turururú’, sarcàstic recital de denúncies socials i senyal que el bon humor no és, al cap i a la fi, aliè al món de Quilapayún.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- Canvis al litoral de la ciutat El Reial Club Marítim es traslladarà amb el World Trade Center el 2028
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Societat Tarragona instal·larà sensors per quantificar el flux de turistes i detectar possibles inundacions
- Festa Major La traductora i actriu Viviana de Salvador serà la pregonera de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Batalla política entre les flames La directora de Protecció Civil es regira contra el PP per dir-li «piròmana»: «Aquells que no aporten que s’apartin»
- Espanya, en flames Els incendis baixen a 18, però vuit continuen amb flames molt virulentes
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents