Anar al contingut

MÚSICA I ART

100.000 euros per una tela del raper Bejo

L'enginyós canari adjudica un quadro seu a retolador després d'una desenraonada subhasta a eBay

Ignasi Fortuny

100.000 euros per una tela del raper Bejo

Bejo té (es va fer) el logo més simple de la indústria musical i, alhora, el més encertat: el clàssic dibuix infantil d’un penis. Fa poc de raper, però és que ell difereix del tòpic del ‘gangsta’. Un logo tan magnètic com les seves cançons, la seva manera de rapejar i la seva estètica, que conformen un univers (el ‘bejisme’) amb llenguatge propi. Rap festiu, bromista. Fa temps que aquest canari és un dels protagonistes de la nova ona de la música urbana espanyola. En solitari i amb el seu grup, Locoplaya, un trio canari que completen Uge i Don Patricio. En els seus concerts, amb ‘look’ de platja, reparteixen caramels, fruita, dolços, pilotes inflables... Una cosa així com una festa infantil per a nens grans a la platja.

L’univers de Bejo (Borja Jiménez, 24 anys) no s’entén sense les imatges que crea, els seus videoclips. Aquesta última setmana, una de les seves creacions ha protagonitzat part del rum-rum digital. El canari va posar a subhasta a eBay un dels seus ‘dibejos’, una làmina pintada a retolador, i en tres hores va arribar als 125.000 euros (preu inicial: 0,10 euros). Fa anys que pinta, però mai ha venut cap quadro ni exposat res. Sí que els mostrava a les xarxes socials. “Molta gent em deia: ‘¿Per quant me'l vens?’ Això del preu és tan relatiu... Vaig pensar que el millor era que qui me’n vulgui donar més, que se l’emporti,” explica. “Mai ho he fet amb cap pretensió, igual que amb la música”, afegeix sobre la seva carrera.   

El visual raper Bejo (sense ulls) / taste the floor

Després d’un primer intent de subhasta fallit el 3 de gener (eBay va suspendre la licitació perquè faltaven dades de l’artista), el dia 6 va tornar a llançar-la. En mitja hora va assolir 6.100 euros. Als 60 minuts: 11.711. En dues hores: 100.000. I després de 19 hores: 125.901. “Això ha sigut una sorpresa per a tothom. Parlant amb els meus amics em deien: ‘Doncs si ho vens per 100 eurets, déu-n’hi-do’”. Aquest divendres al màxim postor li va entrar un atac de pànic i va desaparèixer d’internet. Nova xifra: 70.100 euros. Hores després: 100.200 euros. “Suposo que el transcurs normal d’una subhasta és que es decideixi tot en els últims 5 minuts. Això serà com una telenovel·la fins diumenge a la nit”, opinava abans del tancament.

I el final de la sèrie va ser aquest. El senyor eBay a les 21 hores d’aquest diumenge va picar amb la maça i va cridar: “¡Adjudicat per 100.900 euros!”. La reacció de Bejo: emoticona de sorpresa.

Sospites creades

La quantia de la licitació, sumada a la banalització de la mentida en l’entorn d’internet, va crear (crea) sospites. “Jo entenc que molta gent no s’ho cregui, que pensi que és mentida, que m’he autolicitat, que és una campanya de màrqueting”, acceptava durant la subhasta. “No m’he licitat a mi mateix, ni el meu cosí, ni la meva àvia, ni el meu cunyat. 

¿I per què tant interès en una tela de Bejo? “Igual que m’agrada gravar cançons, em poso a pintar... Encara que sigui de diferent mitjà, és la mateixa persona qui ho fa. I, òbviament, tot això en el seu conjunt té la seva connexió”. Totes aquestes connexions que comenta Bejo, que conflueixen en les seves cançons, es cristal·litzen en els seus videoclips. ‘Mucho’ suma més de 10 milions de visualitzacions a Youtube, el clip que va consolidar el ‘bejisme’, aquest món fantàstic en què tot són platges. “Suposo que sorgeix d’on vinc, de les Canàries, que després he estat a Madrid, que m’agraden moltes coses diferents. No només escolto música que m’inspira sinó al contrari. És tot un popurri al meu cap”, explica sobre els fonaments del ‘bejisme’. El pròxim 25 de gener Bejo trasllada la seva singular platja a Barcelona (Sala Apolo).

Temes: Trap Canàries Art