ALS 55 ANYS

Mor l'actor i apassionat del món gitano Manuel Veiga

Va treballar en sèries com 'La República', 'Hospital central' i 'El comisario'

El també dramaturg va ser pioner en el rescat de la 'bailaora' Carmen Amaya

zentauroepp46474009 manuel veiga190108184313

zentauroepp46474009 manuel veiga190108184313 / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
El Periodico

L’actor i dramaturg Manuel Veiga ha mort als 55 anys, segons ha anunciat aquest dimarts a través de les xarxes socials l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), que ha lamentat la pèrdua i ha donat el condol a familiars i amics. Com a autor, Veiga va obtenir diferents guardons, com ara el Premio Nacional de la SGAE, el Premi Salvador Espriu i el Premi Manuel de Pedrolo. Com a actor, tenia un do especial per transmetre veritat. 

Llicenciat en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona, va treballar en sèries de TV com 'La República', 'Gavilanes', '23-F, el día más difícil del Rey', 'Hospital central’ i 'El comisario', entre d’altres.

En el cine va treballar amb directors com José Luis Cuerda en 'La educación de las hadas’, Rosa Vergés en 'Tic-tac' i Ventura Pons en 'La rossa del bar'. La majoria de les seves obres teatrals les va fer al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i va actuar sota la direcció de Sergi Belbel, Ramon Simó, Rafel Durán i Jordi Casanovas, entre d’altres.

Notícies relacionades

L’AADPC ha explicat que Veiga serà traslladat aquest dimecres al tanatori Sancho de Ávila i la cerimònia de comiat serà dijous al matí al mateix recinte.

Molt abans que les institucions es dignessin a reconèixer la universalitat de la figura de la ‘bailaora’ Carmen Amaya, Manuel Veiga i Pilar Martínez es van avançar 20 anys als homenatges amb ‘Jar. Carmen Amaya in memoriam’, el seu personal tribut a la gitana catalana que va revolucionar el món amb el seu furiós taloneig i el seu flamenc lliure i sense fronteres. Veiga, amb aquelles patilles que es va deixar créixer per interpretar el seu personatge de ‘bailaor’ gitano, va brodar el paper. Li va agradar aquell món gitano al qual va tornar anys després amb ‘Siempre a la verita tuya’, una obra en solitari escrita i interpretada per ell que també va batejar com a ‘Monólogo flamenco a Lola Flores y un cante a la libertad de género’.  En el muntatge, que es va veure a La Seca el 2018, parlava d’un pare masclista, un ‘palmero’ incapaç d’acceptar un fill transformista en l’època de la Transició. A través dels seus textos, Veiga, un home de caràcter humil i lluitador, va ser un gran defensor de la llibertat, que volia completar la seva trilogia flamenca amb ‘Els altres Candels’, obra premiada i publicada per Pagès Editors.