CRÒNICA
Una espurnejant joia de Rossini al Liceu
El coliseu recupera amb èxit 'L'italiana in Argeli', obra mestra del compositor

zentauroepp46260434 icult181214163534
Que una obra mestra de Gioachino Rossini com 'L’italiana in Argeli' estigués més de 30 anys absent del repertori del Liceu era un gran pecat. Afortunadament, el títol s’ha recuperat, i amb un èxit considerable, a propòsit del 150è aniversari de la mort del compositor, una efemèride que s’ha celebrat en tot l’univers líric. Part del triomf d’aquesta esperada tornada barcelonina de la bonica Isabella i dels seus companys d’aventures es va deure a l’aplaudida tasca des del podi del mestre italià Riccardo Frizza, que va saber imprimir a aquesta comèdia genial els ‘tempi’ exactes i la lleugeresa i el nervi teatral que requereix, aconseguint una lloable prestació de la Simfònica i del Cor liceistes. El conjunt instrumental va sonar especialment bé ja des de la delicada i contrastada simfonia, per acompanyar més tard, sempre amb un equilibri perfecte, al planter de solistes vocals, recolzant-lo i fent-li total confiança. Frizza va incloure, a més, un clavicèmbal per acompanyar l’única peça de l’òpera que no porta la firma de Rossini, l’‘aria di sorbetto’ de Haly ‘Le femmine d’Italia’ (tampoc va posar en música els recitatius).
Varduhi Abrahamyan va protagonitzar un favorable debut fent seu un personatge tan complex com el d’Isabella, amb una veu bonica i esmaltada en tota la seva àmplia tessitura, de colors foscos i amb punta; la vis còmica de la mezzo francoarmènia va arrodonir la seva aplaudida presentació liceista. També va brillar a gran altura el Taddeo de Giorgio Caoduro amb una veu tan noble com ben timbrada. Conquereix, malgrat la duresa de les seves agilitats, el Mustafa de Luca Pisaroni, gran artista i gran actor, però el tenor Maxim Mironov, malgrat el seu cuidat fraseig, no va aixecar el vol a causa d’una falta de brillantor que, tot i que va remuntar enters en la segona part, no va poder consolidar la seva entrega.
Sara Blanch, com a Elvira, va fer el que va poder davant d’una esverada direcció d’escena que no li va donar treva, secundada per la correcta Zulma de Lidia Vinyes-Curtis i pel voluntariós Haly de Toni Marsol. Així com Elvira va ser la gran perjudicada amb la (a estones) marejadora direcció d’actors, la senzilla però molt convincent posada en escena de Vittorio Borrelli –amb escenografia de Claudia Boasso i un esplèndid vestuari de Santuzza Calì–va perdre enters per ajudar poc i gens a la projecció de les veus i per aquest excés de moviments i coreografies –vergonyós el soroll extra a l’essencial septet– que van demostrar que el ‘regista’ no confia en les partitures rossinianes i en la dramatúrgia que en neix i en la qual hi ha tot el moviment que es necessita, restant efectivitat a diversos divertits cops d’efecte teatrals que es proposen i que sí que es justifiquen.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)