Anar al contingut

ENTREVISTA

Valentí Oviedo: «El Liceu tindrà entrades a 30 euros per a menors de 35 anys»

El director general del Gran Teatre aspira que l'"ADN teatral de Barcelona" brilli tant com les veus, l'orquestra i el cor

Marta Cervera

Valentí Oviedo: «El Liceu tindrà entrades a 30 euros per a menors de 35 anys»

JOAN CORTADELLAS

Ambiciós, decidit i amb les idees clares. Així es mostra Valentí Oviedo, exgerent de l’Icub i de l’Auditori, durant la primera entrevista amb EL PERIÓDICO després de la seva arribada al Liceu. La institució, amb 325 trabajdores, ha superat la seva pitjor crisi financera. Ara, amb la celebració del 20è aniversari de la reconstrucció a la vista, Oviedo aspira atreure les noves generacions a l’òpera, apostant per preus assequibles i muntatges atractius.   

Han passat sis mesos des de la seva arribada. En aquest temps ha decidit no renovar la directora artística, Christina Scheppelmann, hem vist la seva aposta pel públic jove amb ‘Liceu under 35’ i hem comprovat que a la casa tothom treballa al màxim amb algú tan hiperactiu al capdavant. ¿Està aconseguint els seus objectius?

Ens trobem en el bon camí. En les institucions culturals has de treballar a 140 km/hora per avançar a 50. Has d’anar a una velocitat important per moure-les, però tenint en compte les revolucions del motor. Pots anar a 140 km/h a 2.000 revolucions perquè el cotxe respon. I aquest és el meu objectiu, tot i que és millor parlar de 120 km/h per evitar infraccions.

¿I com es greixa la màquina?

Treballant a molts nivells i tenint clars els procediments interns perquè cada nou projecte no impliqui començar des de zero. Detecto il·lusió en aquest nou projecte després d’una última etapa molt complexa fruit d’una crisi econòmica i d’una baixada d’aportacions privades. Ha sigut ingent el treball realitzat tant pel meu antecessor, Roger Guasch, com per Christina Scheppelmann. Ara toca ser ambiciós i hi ha molt per fer.

¿En quin sentit?

L’òpera ha de connectar amb la ciutadania. Per fer-ho, hem de veure quin relat volem aportar: cerquem la nostra identitat, retrobem la nostra ànima, entenguem què va portar fa 175 anys uns industrials a voler aixecar el Liceu. També s’ha de recuperar tot allò que va fer que Richard Strauss i Igor Stravinski dirigissin al Liceu. I entendre per què es va donar l’oportunitat de treballar al Liceu a directors provinents de La Fura, o a Calixto Bieito, o a Joan Font. Hem de mantenir aquesta actitud contemporània.

Qualsevol projecte necessita diners.

Per això va ser tan important que es regularitzessin les aportacions de les administracions fa dos anys. Tenim un pressupost d’uns 47,3 milions d’euros. Per desenvolupar el meu projecte hauríem de comptar amb 50 milions i intentarem que la diferència sorgeixi de la venda d’entrades, del mecenatge i dels benefactors del coliseu. Per a la temporada 19-20 és clau tornar a fidelitzar la gent a través de l’abonament amb tres, sis, nou o dotze títols. La pròxima temporada hi ha una programació molt atractiva preparada per Scheppelmann. Al commemorar-se 20 anys de la reconstrucció del Liceu jugarà una mica amb la nostàlgia, però també mirarà cap al futur. 

¿Hi haurà abonaments per a joves?

Ho estem estudiant. Els menors de 35 tindran entrades a 30 euros en tots els títols, però veurem amb quanta antelació les traiem a la venda. I seguirem endavant amb ‘Liceu under 35’: dos títols diferents per temporada a 15 euros l’entrada per a menors de 35. Hem de fer atractiva l’òpera. Al final, l’ànima del Liceu també és el seu públic. 

¿En quin tipus d’òperes pensa? 

Està molt bé tenir ‘La flauta màgica’ amb ‘mapping’ de Barrie Kosky, però per fidelitzar aquest públic s’han de programar més coses noves al llarg de la temporada. Com a institució pública hem d’oferir tant títols de tota la vida com obres més arriscades. Com més àmplia sigui la base d’abonats que tinguem més podrem arriscar. Si tens un públic que t’estima i et recolza pots permetre’t poder mostrar una cosa diferent, perquè saps que li agradarà.

O no.

Però, en qualsevol cas, li oferiràs una cosa que el farà avançar intel·lectualment. El que està clar és que per arribar a un públic ampli has de tenir una programació eclèctica, amb equilibri entre coses noves i títols coneguts. S’ha de mantenir a tothom content, però, despert i inquiet.

¿Quin lloc ocupen l’orquestra i el cor en el seu projecte? 

Orquestra, cor i veus són primordials al Liceu, com també ho són les posades en escena, tenint en compte l’ADN teatral de Barcelona. També seran claus en aquesta nova etapa. En un moment donat potser preferiré no fer determinada òpera i destinar aquells diners al cor o al desenvolupament del projecte educatiu.

L’Auditori ha marcat tendència en l’aspecte pedagògic. ¿Què farà el Liceu?

La temporada 19-20 he destinat una partida major al projecte educatiu, perquè és fonamental. I és que no només hem de ser atractius per als nens, també ho hem de ser per als pares i familiars.  

Parlant de l’ADN teatral de Barcelona. ¿El Liceu donarà oportunitats al nou Bieito, per exemple?

El dia 30 s’acaba el termini de presentació de candidatures a la direcció artística i qui vingui al Liceu, més enllà de tenir coneixements del negoci de l’òpera, haurà de conèixer el panorama artístic del país. El Liceu és una palanca per a la internalització de talent i el seu responsable artístic ha de poder exportar talent d’aquí i importar el de fora.

¿La retribució anual oferta pot limitar les candidatures internacionals?

Es pagaran entre 120.000 i 150.000 euros en funció del valor artístic aportat. És una xifra correcta. 

Temes: Òpera Liceu