Anar al contingut

CULTE CREIXENT

Barcelona, capital de la Gran Nació Hippy

L'esdeveniment Music & Art Immersion trasllada a la ciutat la passió per The Grateful Dead

Un centenar de fans nord-americans disfruten durant 10 dies d'actuacions privades de reputats músics de l'escena 'jamband', inspirada pel grup de Jerry Garcia

Alfred Crespo

Barcelona, capital de la Gran Nació Hippy

Per a alguns continua sent cert. La música mai s’atura, i constitueix l’eix sobre el qual totes les altres coses basculen. Una de les trobades més atípiques que ha viscut Barcelona en anys n’és un clar exponent. ¿En què consisteix Music & Art Immersion? Ningú millor que un dels ideòlegs de l’esdeveniment, Matt Buttler, per explicar-ho: “Estic involucrat a IGE, un projecte que organitza una aventura cultural basada en viatges per als músics i els seus fans. La intenció és crear un ambient musical per als intèrprets, en un lloc d’Europa on estar-se deu dies. Perquè toquin i col·laborin junts tots els membres del projecte, amb la intenció de demostrar que la música és el llenguatge de la pau. Jo realment ho crec. Així doncs part de la missió és portar a l’estranger part de la comunitat musical nord-americana, m’encantaria fer-la més global”.

Déu n’hi do. Reunir un centenar de selectes participants –com vostès poden imaginar, el passi laminat que actua com a salconduit i permet l’accés a totes les activitats no és precisament barat–, tots nord-americans, embarcar-los rumb a la capital catalana i organitzar un programa d’activitats que uneix visites culturals amb concerts que arrenquen després de l’esmorzar i que es prolonguen fins a altes hores de la matinada. Juntament amb els assistents, prop de dues desenes de prestigiosos músics pertanyents a l’escena ‘jamband’, basada en barrejar improvisació i respecte per la música tradicional americana. Una escena pràcticament desconeguda per aquestes terres, però que compta als Estats Units amb un seguiment massiu. I sempre amb les cançons de Grateful Dead en primer pla.

Un altre misteri. El cap visible dels Dead, Jerry García, va morir el 1995. Des d’aleshores, amb la banda inactiva, exceptuant puntuals reunions, el culte al seu voltant no ha decrescut, captant joves que no havien nascut quan Jerry i companyia intentaven contribuir a construir la Gran Nació Hippy a base de rock àcid, LSD i amor lliure. Fer un volt per un dels espais escollits per als concerts que els han portat a Barcelona –recintes també atípics, des d’una biblioteca fins a palauets modernistes, passant per l’European Museum of Modern Art o el soterrani d’un restaurant argentí– suposa trobarse amb vells supervivents dels temps de Woodstock compartint barra, copes i ballarugues amb gent d’uns trenta anys proveïts amb abillaments propers a l’estètica punk o madurets interessants que no poden, ni volen, ocultar que la vida, com a mínim a nivell econòmic, els somriu. Tots junts ocupen íntegrament un hotel al Raval, pròxim al Liceu, on confraternitzen i allarguen les jornades ajaguts sobre coixins a terra mentre els instrumentistes juguen a l’alineació variable i impredictible.

Mestre de cerimònies

Novetat respecte a anteriors edicions, fetes principalment a Venècia: en aquesta ocasió, s’ofereix l’oportunitat a l’aficionat local de poder degustar el que els hostes d’aquest hotel assaboreixen durant setmana i mitja. I a mòdic preu. ¿Com? Organitzant un concert obert al públic a la barcelonina Sala Apolo aquest dijous, 11 d’octubre. Sota el reclam d’una de les cançons més conegudes de The Grateful Dead, ‘The Music Never Stopped’, i sense dissimular les seves intencions –“celebrar la música de Grateful Dead”–, qui adquireixi la seva entrada podrà presenciar prop de tres hores d’autèntics sons expansius, iniciades per The Everyone Orchestra, que dirigeix el mateix Matt Buttler. Una orquestra també poc convencional, en la que cap dels músics coneix per endavant quin paper exercirà en el concert. Buttler, mestre de cerimònies, decideix a tota hora quan entren en acció els músics participants, i no ho considera arriscat –”en la improvisació no hi ha errors, només oportunitats”, diu–. A continuació, diverses fórmules associatives permetran que l’elenc d’artistes embarcats en aquest projecte benèfic (els guanys aniran destinats a diverses oenagés), repassi les cançons popularitzades per Jerry, Bob Weir, Phil Lesh –a Barcelona és present el seu fill, Grahame, líder dels exquisits Midnight North– i companyia. Una oportunitat única de veure com Nicki Bluhm, Bill & Jilian Nershi, Holly Bowling, Ross James i Scott Law, entre d’altres, se submergeixen en les ones mentals i musicals dels creadors d’albums mítics com ‘American beauty’. Pròxima estació, Praga i Lisboa...

0 Comentaris
cargando