INTERFERÈNCIES
Sitges 2018: la jornada de diumenge, en píndoles
De l'última autoexploració de Von Trier al malenconiós tedi d''¿Estamos solos?'

p0673jq6
L’atroç autoretrat de Von Trier
A l’últim Cannes hi va haver estampides de gent que fugia espantada de la projecció de l’última pel·lícula deLars von Trier, ‘La casa de Jack’. És comprensible, tot i que tampoc s’entén què esperaven d’una pel·lícula sobre un assassí en sèrie dirigida per un dels directors més extrems de la història. Violenta i cabestra fins a l’extenuació, atapeïda d’un humor negríssim i de digressions sobre l’art, l’enginyeria, el raïm que s’utilitza per als vins de postres o el pianistaGlenn Gould, amaga sota la seva premeditada demència un autoretrat atroç del mateixVon Trier, qui explora la seva psique trencada, arran de l’abisme, i justifica el perquè del seu cine i de si mateix. (Només a Sitges pot passar que el públic aclamiMatt Dillonmentre rebenta la cara aUma Thurmanamb el gat d’un cotxe i, una estona després, llanci un crit d’esgarrifança perquè el Jack del títol, de nen, li talla la poteta a un pollet d’ànec).
Celebrant la mort
Notícies relacionadesUn any més, gairebé cada mort que passa en una pantalla de Sitges rep aplaudiments de part de la platea. S’entén a les pel·lícules amb un tractament lúdic de la violència, com ‘The night comes for us’, o en aquells casos en què la mort d’un brivall presenta caires clarament catàrtics. Es fa més estrany quan passa en pel·lícules de to i ideologia que no conviden a aquesta reacció victoriosa. És com si en una projecció d’‘A l’habitació’ aplaudíssim quanTom Wilkinsonprem el gallet. Potser no toca.
Una altra postapocalipsi íntima
Tots els projectes dirigits perReed Moranosemblen partir de la mateixa pregunta: quan passar el pitjor, ¿com i per què seguim endavant? Aquell moment anihilador pot arribar en la forma d’una caiguda de fertilitat i la consegüent distopia (‘El conte de la serventa’, els patrons visuals de la qual va definir en els tres episodis inicials); la mort d’un fill (‘Dentro del dolor’), o, ara, una apocalipsi indeterminada. En el paisatge que queda després de la catàstrofe es desenvolupa ‘¿Estamos solos?’, presentada ahir a concurs, espècie de versió dramàtica d’‘El último home en la Tierra’ que se suporta pel carisma de Peter Dinklage i Elle Fanning.Com a ‘Dentro del dolor’, Morano es delecta en excés en una afectació malenconiosa.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se