ESTRENA

Maria Rovira actualitza 'Carmina Burana'

La coreògrafa obre la temporada del Centre Cultural Terrassa amb una moderna versió de la cantata de Carl Orff amb 13 ballarins i 170 veus

jcarbo45236586 carmina burana180928164140

jcarbo45236586 carmina burana180928164140 / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Maria Rovira (Mataró 1963) inaugura aquest dissabte la temporada de dansa del Centre Cultural Terrassa amb una moderna versió de ‘Carmina Burana’ interpretada per una dotzena de ballarins de clàssica i contemporània, un cor de 170 veus, solistes i una petita formació de dos pianos i sis percussionistes dirigida per Pep Prats.

Per a Rovira, que acaba de triomfar a Sant Sebastià com a coreògrafa del film d’Icíar Bollaín ‘Yuli’,sobre la vida del famós ballarí cubà Carlos Acosta, suposa un repte endinsar-se en la famosa cantata de Carl Orff. “Quan em van fer l’encàrrec em vaig proposar fer una cosa diferent. He estudiat cada vers medieval del text i cada nota per transformar-los en moviments que emocionin i connectin amb el públic d’avui”, explica. “He creat 25 coreografies, cada cançó té la seva pròpia traducció coreogràfica”. Entre els seus ballarins compta amb el cubà Keyvin Martínez, que va encarnar Carlos Acosta al film, que arribarà al desembre a les sales de cine.

Presència cubana

També participen en aquesta nova producció ballarins del programa ‘Ballant a Cuba’, el premi del qual ha sigut venir a Barcelona a participar en l’espectacle. Gleyner Delgado ve del món de la dansa mentre que Daniela Roja, dels espectacles musicals. Entre els intèrprets també figuren Borja Fernández i Aina Gargallo, ballarins afins al nou projecte que Maria Rovira, la seva àncora a Crea Dance Company, que té el local d’assaig en una coneguda escola de dansa al carrer Balmes.

Crea Dance Company en un assaig de ‘Carmina Burana’ al Centre Cultural Terrassa. / ELISENDA PONS

Però aquest ‘Carmina Burana’ també representa el debut a Barcelona d’una de les estrelles del ballet de Johannesburg, Javier Monier. “M’estic acostumant als moviments i les exigències de la dansa contemporània. El treball està resultant molt interessant”, assegura el ballarí, capaç d’increïbles salts i girs. D’altres com ara Anna Vila, amb una base clàssica, s’han unit al projecte amb ganes de connectar amb el públic de la seva terra després de treballar durant anys en ballets d’Alemanya. Completen el repartiment Alberto Serrano, Daniela Rojas, Glòria Llevat, Laia Vancells, Marc Fernández , Roberto Seller i Úrsula Mercado.

Més enllà de Trànsit, companyia que va liquidar, Rovira ha treballat a Nova York, Cuba i Colòmbia. En aquest últim país es va encarregar de revitalitzar el Ballet Folklòric d’Antioquia. 

Piruetes i hip-hop 

Notícies relacionades

En aquesta moderna versió de ‘Carmina Burana’ els poemes en llatí sobre la primavera, els excessos i la fortuna, es tradueixen en estilitzats moviments inspirats en la vida quotidiana. La peça alterna piruetes i picades d’ullet al hip-hop en un espai circular.  “No tinc manies, per a mi la dansa ho inclou tot, ja sigui clàssica, contemporània o folklòrica. Vull obrir portes a gent amb talent”, explica Rovira en la pausa d’un assaig, en el qual ha estat molt pendent de polir detalls, fent repetir a determinats intèrprets el seu treball, animant-los a portar més enllà la definició dels seus moviments.

Després de treballar amb mitjans i temps en el film de Bollaín, “una experiència meravellosa”, recorda, ha tornat a la realitat amb aquesta obra. “Només he tingut un mes per preparar-la”, confessa aquesta incansable lluitadora. No es deixa vèncer pel cansament. Està massa il·lusionada amb el seu nou projecte que, d’acord amb el vist en l’assaig, sorprendrà tant o més que aquest ‘Salt de Nijinsky’ presentat en el Grec de fa dos anys amb un magnífic mix d’intèrprets de la seva nova companyia al costat d’altres d’Acosta Danza.

Temes:

Dansa