Anar al contingut

MIRADOR

La importància del context

LUCY NICHOLSON

La importància del context

Nando Salvà

Com en la majoria de coses en aquesta vida, en els repartiments de premis el timing ho és (gairebé) tot. I és temptador interpretar el triomf de Tres anuncios en las afueras als Globus d’Or d’acord amb la seva sintonia amb el zeitgeist. La seva protagonista vindria a ser el discurs d’Oprah Winfrey fet personatge: una mare que, mentre lluita davant la seva conservadora comunitat perquè es faci justícia per la violació i mort de la seva filla, funciona com a reflex de la manera com la societat instintivament tracta de silenciar tota dona que alça la veu per desafiar l’estat de les coses. També l’altra triomfadora, Lady bird, és una crida a l’apoderament femení, però no té la fúria que ens és tan coetània i que tanta presència va tenir en la gala.

En tot cas, explicar el repartiment de premis en termes polítics seria oblidar que, per sobre de tot, Tres anuncios en las afueras és una pel·lícula magnífica, capaç de fer-nos riure i trencar-nos el cor en la mateixa escena. Dit això, ¿mereixia ser l’obra més i millor guardonada? Difícil saber-ho; feia temps que les 10 nominades repartides entre les dues categories de millor pel·lícula no aglutinaven tanta qualitat.

Aquí va una altra pregunta sense resposta: ¿quines possibilitats té la pel·lícula de Martin McDonagh de reproduir el seu triomf als Oscars del 4 de març? Tot i ser etiquetats com «l’antesala de», els Globus d’Or no solen ser especialment predictius; com a màxim funcionen com a assaig general perquè els membres de l’Acadèmia prenguin nota de pautes i corregeixin errors. Per entendre’ns, és possible que les protestes de Natalie Portman contribueixin a fer que hi hagi més diversitat entre els nominats a millor director, i que títols tan valuosos com Dunkerque, Déjame salir, Llámame por mi nombre i Los archivos del Pentágono no acabin anant-se’n a casa amb les mans buides per segon cop.

¿Algun farà ombra als guanyadors dels Globus d’Or a l’hora d’optar a l’Oscar a la millor pel·lícula? Quatre de les últimes cinc vencedores en aquesta categoria són obres que tocaven temes candents –racisme, pobresa, llibertat d’expressió i abusos sexuals, terrorisme-, i avui no hi ha tema més candent que l’abús i la marginació sistèmics de què les dones són objecte. Dit això, l’Oscar a la millor pel·lícula es decidirà entre Tres anuncios en las afueras i Lady bird… i entre les set altres nominades, o potser vuit, que hi optin.