POLÈMICA
Arxivada la denúncia contra Santi Vila i Lluís Puig per Sixena
El Tribunal Suprem justifica la seva decisió perquè els exconsellers han perdut la seva condició d'aforats

fcasals39958982 barcelona 05 09 2017 reunion del consell executiu del govern171213161209 /
La Sala Penal del Tribunal Suprem ha arxivat la denúncia que va presentar l'Ajuntament de Vilanova de Sixena (Osca) contra els exconsellers de la Generalitat Santi Vila i Lluís Puig pels suposats delictes d'apropiació indeguda i de desobediència en el cas dels béns d'art sacre d'Aragó, ja que han perdut la seva condició d'aforats.
Els magistrats de l'alt tribunal han explicat en la seva resolució que al dissoldre's el Govern de la Generalitat amb l'aplicació de l'article 155 de la Constitució, després de la declaració unilateral d'independència (DUI) de Catalunya el 27 d'octubre, Vila (Empreses) i Puig (Cultura) van perdre el seu aforament i per tant ja no són "competents per a la instrucció i enjudiciament de la causa".
L'advocat Jorge Español, en representació de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena, va interposar la denúncia davant la Sala Segona Penal del Tribunal Suprem a finals del setembre del 2017, data en què encara tenien la seva condició de consellers de la Generalitat i per tant eren aforats. El Suprem, tenint en compte l'aplicació de l'article 155, ha decidit acordar l'arxivament d'aquesta denúncia sense perjudici que l'Ajuntament interposi aquesta denúncia davant el jutjat corresponent.
Antecedents
Aquesta resolució, amb data del 6 de novembre i donada a conèixer aquest dimecres, no entra en la denúncia contra aquests dos consellers -encarregats de la Conselleria de Cultura en diferents períodes- que, segons les seves paraules, "van fer cas omís" al jutge d'Instrucció número 1 d'Osca. Aquest jutge els va advertir en diverses ocasions de l'entrega de les 44 obres d'art al monestir de Sixena.
Per una altra banda, el lletrat representant del consistori aragonès va demanar al Suprem, a principi del mes de novembre, que dictés una euroordre de detenció i entrega contra Puig, al trobar-se fugit a Brussel·les, amb tres exconsellers catalans i l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont.
Puig va fugir a Bèlgica per no comparèixer el 2 de novembre davant la jutge de l'Audiència Nacional Carmen Lamela pels fets relacionats amb el procés. Ara la causa l'està instruint el jutge del Tribunal Suprem Pablo Llarena -a l'acumular aquesta causa amb la ja oberta a l'alt tribunal pels mateixos fets-, i entre els seus investigats hi ha Santi Vila.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»