TRASLLAT POLÈMIC

Aragó denuncia l'estat "lamentable" de les obres de Sijena

El president autonòmic demana responsabilitats per la pèrdua de peces

zentauroepp41286108 graf1163 villanueva de sijena huesca 12 12 2017 el pre171212122204 / JAVIER BLASCO

zentauroepp41286108 graf1163  villanueva de sijena  huesca   12 12 2017   el pre171212122204
zentauroepp41286172 graf1162  villanueva de sijena  huesca   12 12 2017   el pre171212122216
zentauroepp41286127 graf1168  villanueva de sijena  huesca   12 12 2017  fot gra171212122244
zentauroepp41286162 graf1170  villanueva de sijena  huesca   12 12 2017   alguno171212122229
zentauroepp41280952 graf974  villanueva de sijena  11 12 2017   fotograf a facil171212120731
zentauroepp41280945 graf973  villanueva de sijena  11 12 2017   fotograf a facil171212120722
zentauroepp41279703 graf901  villanueva de sijena  huesca   espa a   11 12 2017 171212120708

/

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El president del Govern d'Aragó, Javier Lambán, ha manifestat aquest dimarts la seva indignació pel fet que bona part de les peces de Sixena tornades pel Museu de Lleida estan en un estat "lamentable" i "tres peces no han tornat", i per això "a algú li haurem d'exigir responsabilitats".

Durant la seva visita al Reial Monestir de Santa Maria de Sixena (Osca), acompanyat per l'alcalde de Vilanova de Sixena, Ildefonso Salillas, després de l'entrega -aquest dilluns- d'obres del cenobi per part del Museu de Lleida, el president aragonès ha dit que "amb tot el que s'ha vist" Aragó no pot acceptar lliçons sobre aquest aspecte perquè "a nosaltres amb el nostre patrimoni no ens ha passat" el que ha passat en aquest cas, en al·lusió a l'estat de diverses peces, i a més "no ens sol passar que es perdin peces pel camí".

Acusació de "negligència"

El Govern d'Aragó estudiarà les accions a desenvolupar davant "la negligència" d'"institucions que han perdut béns pel camí o han permès que molts es deterioressin, de forma culpable".

La peça extraviada és una pintura en tela del segle XVIII que representa la Immaculada. 

El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha dit aquest dimarts que "havien de recollir 44 peces, n'hi ha hagut una que no s'ha localitzat perquè era al Palau Episcopal, l'estem buscant; de totes maneres, ells han acabat emportant-se'n 44". "Hem entregat una peça més de l'inventari que tenia el Govern d'Aragó, una peça d'alabastre que formava part d'un dels retaules del monestir de Sixena que era al magatzem, que nosaltres teníem inventariat i que ells no el tenien consignat a l'ordre del jutge", ha explicat Giralt.

Unes hores abans de les queixes del president Lambán, el portaveu de la plataforma Sixena Sí, Juan Yzuel, havia denunciat el "mal estat" d'algunes de les obres tornades pel Museu de Lleida i que ara estan custodiades al Reial Monestir de Sixena. Així mateix, ha afirmat que falta la peça 44 del lot.

En declaracions a Europa Press, Juan Yzuel ha manifestat la seva satisfacció per la devolució d'aquestes obres, i ha criticat la "manipulació a Lleida", en el sentit que "no es comprèn que uns judicis guanyats i unes sentències que s'han de complir es transformin en un greuge per al poble català", cosa que "no té res a veure amb la realitat".

"No ens podíem imaginar que no siguin capaços d'entregar les 44 peces a causa de la mala gestió", ha afegit Yzuel, que ha subratllat que en els judicis va quedar clar l'inventari de béns. S'ha queixat, d'altra banda, que "no hi ha hagut cap mena de restauració, ni treball amb aquestes peces", que "no es podran exhibir immediatament".

Pintures murals

Notícies relacionades

També ha comentat que la plataforma ha organitzat una jornada científica el 17 de març de l'any que ve amb el lema Somiar Sixena 2023, perquè experts, catedràtics i restauradors facin propostes per commemorar aquell any el centenari de la declaració del Reial Monestir com a monument nacional.

Per una altra banda, Juan Yzuel ha recordat que la plataforma manté la seva campanya de firmes a la seva web (www.sijenasi.com) perquè segueix pendent la devolució de les pintures murals del Reial Monestir de Sixena i, a més, aquest enclavament és "la marca comuna de tots els problemes patrimonials" de l'Alt Aragó, en al·lusió expressa als béns artístics religiosos del Tormillo, Barbastre, Berbegal i Peralta de Alcofea, que encara es troben a Catalunya.