ESTRENA A TEMPORADA ALTA

Rigola viatja a l'essència de 'L'oncle Vània'

Ariadna Gil, Luis Bermejo, Irene Escolar i Gonzalo Cunill protagonitzen l'obra de Txékhov dins d'una caixa al Teatre de Salt

jgarcia40953617 icult vania foto alba pujol171115163611

jgarcia40953617 icult vania foto alba pujol171115163611

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

Àlex Rigola explora noves formes teatrals amb Vània. Anton Txèkhov (Escenes de la vida), la seva aproximació a la cèlebre obra de Txékhov L’oncle Vània. Amb només quatre actors –Ariadna Gil, Luis Bermejo, Irene Escolar i Gonzalo Cunill– en un espai amb forma de caixa on amb prou feines caben 60 persones, intenta fer brotar tota la veritat del text de l’autor rus al Teatre de Salt des d’avui.

Per Rigola, l’obra és un reflex del món actual, del drama d’una societat que, com la de Txékhov, ha perdut el rumb. «Acceptar que la vida no és el que esperàvem suposa un moment de renúncia brutalment dolorós. I el que fa l’obra és reflectir com és aquest moment per a diversos personatges». L’austeritat absoluta preval en la posada en escena, que deixa que tot el pes recaigui sobre el text i els intèrprets.

Feliç de tornar al Temporada Alta, Rigola ha creat una sèrie de regles per treballar amb els actors per tal que la interpretació transmeti veritat; com ja va fer amb Ivanov (la seva primera immersió en un txékhov, estrenada al Lliure la temporada passada), vesteixen la seva pròpia roba i es diuen pels seus noms i no pels dels personatges. «No vull que interpretin, sinó que mostrin les seves pròpies ferides», assenyala el director. 

Rigola s’ha cansat de les «convencions» del teatre, això explica la seva recerca d’altres fórmules. I sembla que als quatre intèrprets escollits per a aquesta peça els ha interessat la seva proposta. «Ha sigut una experiència alliberadora, encara que també tens la sensació d’un cert vertigen al no interpretar un personatge i assumir que ets tu qui explica el que passa», afirma Gil. «A mi m’agrada arribar al primer dia d’assaig amb el text après, però aquesta vegada l’adaptació, de només 20 pàgines, ens la van donar just al començar», subratlla.

EXERCICI DE GENEROSITAT

Notícies relacionades

També la va sorprendre la poda soferta pel text, ja que la dramatúrgia de Lola Blasco ha suprimit no només tots els passatges i personatges menors, sinó també personatges importants com el professor Serebriakov, al voltant del qual es teixeixen els conflictes entre els protagonistes. Gil interpreta Helena, la filla del primer matrimoni del professor. Escolar, a Irene, la seva bella i jove segona esposa. Bermejo és Vània, el cunyat del professor, que se sent estafat per ell, i Cunill defensa el personatge d’Àstrov, el metge rural enamorat d’Irene i desitjat per Helena. «Hem hagut de fer un exercici de generositat enorme per despullar-nos i mostrar les nostres misèries amb paraules de Txékhov», apunta Escolar.

Com a Pasolini, que va estrenar al Temporada Alta fa un any, Rigola aposta per una estructura de fusta rectangular on la quarta paret desapareix i els actors poden veure les cares dels espectadors i fins i tot sentir la seva respiració.