opinió
Chiquito "después de los dolores"
Andreu Buenafuente homenatja l'humorista malagueny
fcasals40900488 gente chiquito de la calzada dibujo de andre buenafuente171111141900
Chiquito de la Calzada agradava a tothom Chiquito de la Calzadai això és una cosa que molt pocs poden dir. Va entrar com un cicló en la cultura popular gràcies a la tele, va reinventar la manera d'explicar els acudits (un gènere sempre amb un peu en el passat) i va començar a gemegar i fer saltets amb la mà als lumbars davant la sorpresa general. Va passar de desconegut a imprescindible. De graciós a referent. I tot va passar molt ràpid. Tan ràpid que, al poc temps, ja semblava que Chiquito hi havia estat tota la seva vida. Va arribar fins i tot a modificar l'idioma (paraules majors) i ara resulta molt difícil dir "¿com?" sense caure en la temptació del "¿comorl? ¡Se dan cuen!". Jo mateix sempre contesto “Sil” quan em truquen per telèfon. I no tinc la més mínima intenció de canviar-ho.
Vaig poder disfrutar de Chiquito als nostres programes, diverses vegades. El que més m'agradava d'ell és que ni tan sols era conscient de tot el que representava. I aquí hi havia precisament la gràcia. Li preguntaves una cosa mitjanament seriós i et contestava sempre de broma. Sempre. Amb el seu catàleg de frases fetes "después de los dolores". Chiquito es limitava a disfrutar d'aquest gir del destí que l'havia tret del cante proletari per llançar-lo als braços de la comèdia. Un supervivent, un Sancho Panza de Màlaga. Una vegada li van preguntar si creia que hi havia vida després de la mort. Va fer una pausa i va contestar: “No sé si hi ha Vida, però segur que hi ha Fanta i Coca-cola”.
- Londres 1960 L’única vegada que Espanya tampoc va participar a Eurovisió: aquest va ser el motiu
- Ensenyament A 4t d’ESO triaran entre matemàtiques acadèmiques o pràctiques
- La tornada del rei Rosalía, eclipsada: els cantants i cançons més escoltades a Spotify Wrapped 2025
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- La cuina d’una obra mestra Rosalía, una cap que sap escoltar
- Violència de gènere Detingut un home de 35 anys per la mort d’una noia a Sevilla: s’investiga com a violència masclista
- Entendre-hi més Microbiota de la boca i càncer de pàncrees: una investigació prometedora
- Funció Pública Catalunya llança un servei de videotrucada per ajudar la gent gran a fer tràmits des de casa
- Reivindicacions cinegètiques Dins d’una batuda de caça: «Les multes per saltar-se la prohibició d’entrar-hi són de 1.000 a 3.000 euros»
- Espanya jugarà dos cops a Atlanta i després a Guadalajara
