ÈXITS MUSICALS

La cançó de l'estiu 2017: 'Despacito'... i les altres

El fenomen de Luis Fonsi és la punta de l'iceberg d'un any en què el reggaeton i els sons urbans manen més que mai entre el que s'escolta més

La versió original de ’Despacito’, de Luis Fonsi  / periodico

5
Es llegeix en minuts
Luis Troquel
Luis Troquel

Periodista

ver +

El fenomen del ‘Despacito’ és la punta de l'iceberg d'un any en què el reggaeton i els sons urbans, ja implantats com a música pop, manen més que mai en la cançó de l'estiu. Poques són les peces més ballades alienes, en una mesura o altra, al seu ritme. Entre aquestes, la fulgurant confirmació de C. Tangana en l'àmbit majoritari. El nou duel en la posició més alta entre Maluma i J. Balvin. La inalterable presència estival d'Enrique Iglesias. L'ona expansiva de la crisi veneçolana amb Danny Ocean. El ‘Kung-Fú’ del canari Dasoul. L'enamorament de Shakira per Piqué. L'escapada de Wisin i Ozuna... Fins i tot la cançó anglosaxona que sona més, ‘Shape of you’ d'Ed Sheeran, és gairebé dancehall, el gènere jamaicà que va originar el reggaeton. Virant al r’n’b, el nord-americà d'origen palestí DJ Khaled triomfa per partida múltiple i el podi de la cançó friqui de l'any queda desert malgrat els intents de Sandro Rey amb el seu ‘Lagarta’.

Supremacia

Luis Fonsi, autor del 'hit' planetari 'Despacito'.

Confirmar a aquestes altures que ‘Despacito’ és la cançó de l'estiu seria una insultant obvietat. Costa molt recordar un fenomen similar. Ni tan sols quan fa tres temporades Enrique Iglesias va reactivar amb ‘Bailando’ el fenomen de la cançó per excel·lència de l'estiu. Ni quan l'‘Aserejé’ es va alçar fa 15 anys entre sonada competència. Ni tan sols a mitjans dels 90, quan el 'boom' planetari de la ‘Macarena’ va arribar aquí amb la melodia arxisabuda d'anys enrere.

La cançó de l'estiu sol donar sorpreses d'última hora. Sense anar més lluny, l'any passat, en les últimes setmanes estivals, ‘La bicicleta’ de Carlos Vives i Shakira va acabar avançant qualsevol altra. I en fa dos, ‘La gozadera’ de Marc Anthony i Gente de Zona es va ficar el públic a la butxaca gairebé quan ja començaven les pluges. Però aquest sembla impossible que res pugui enderrocar la supremacia de Luis Fonsi i Daddy Yankee amb ‘Despacito’. La cançó en castellà més difosa des que va començar el segle XXI.


Crisi veneçolana

Malgrat sobrepassar els 650 milions de reproduccions a Youtube i sonar insistentment amb ‘Súbeme la radio’, Enrique Iglesias no ha revalidat l'estatus de rei de l'estiu que en els últims tres anys ostentava. I això que en aquesta ocasió ha tornat a aliar-se amb el cubà Descemer Bueno, autor d'aquell ‘Bailando’ del qual tant ha begut ‘Despacito’. Qui torna a estar d'enhorabona és el seu convidat a ‘Duele el corazón’ l'estiu passat, Wisin, amb Ozuna a ‘Escápate conmigo’. I molt més que una escapada va ser el que va portar Danny Ocean a compondre la de molt èxit ‘Me rehúo’. Amb ella el conflicte veneçolà esquitxa de passada fins i tot la cançó de l'estiu; i encara que el seu títol gairebé sembla una esmena a l'Assemblea Constituent, es tracta d'una cançó d'exiliat amor.


D'Espanya al món

El que sí que segueix en hores baixes és la cançó de l'estiu ‘made in Spain’. La globalització i la crisi discogràfica crònica semblen haver liquidat una petita indústria abans bolcada en aquest objectiu. D'una escena completament diferent procedeix el madrileny C. Tangana. Aquest any ha actuat tant al Sónar com al Primavera Sound i sense renunciar als seus orígens hip-hop es postula cada dia més com la gran estrella pop que tanta falta li fa a aquest país. El seu ‘Mala mujer’ és l'única cançó espanyola que campa entre les deu més venudes en l'últim llistat de vendes. I a ningú hauria d'estranyar aquest acostament al reggaeton, al cap i a la fi, la peça que el va col·locar dalt de tot l'estiu passat era gairebé dancehall. Aquell ‘Antes de morirme’ amb Rosalía, avui convertida en la 'cantaora' del moment, va ser un fenomen viral que aquest ‘Mala mujer' porta camí de sobrepassar. I el seu espectacular vídeo corre també com la pólvora a la República Dominicana, Mèxic, Colòmbia, Argentina...


Duel al podi

Els colombians Maluma i J. Balvin, els dos grans nous reis del reggaeton, contraataquen amb 'singles' inèdits. Maluma fa mesos que desconcerta el personal. El noi guapo del gènere es va convertir en esbombat exemple d'incorrecció política amb els seus flirtejos trap. I ara fa musicalment la volta a la truita sense atenuar desinhibició sexual. ‘Felices los 4’ no és explícit ni malsonant, encara que la lletra de la seva sensacional tornada tampoc es desvia del tema. Promíscua, com la carta que la setmana passada es treia de la màniga al penjar el vídeo d'una versió en clau salsera al costat de Marc Anthony.

En canvi no té res a veure ‘Mi gente’ amb l'homònim himne salser d'Héctor Lavoe (que també cantaria Marc Anthony). Monopolitzant el primer lloc de les llistes espanyoles des de fa diverses setmanes, ‘Mi gente’ de J. Balvin en realitat tampoc és exactament seva. La va estrenar abans el que figura com el seu convidat: Willy William.


Gairebé més francès que anglès

L'exitosa última operació de Balvin és similar a la que a principis d'aquesta dècada va fer Don Omar amb ‘Danza Kuduro’. O a la pràctica habitual de tantes grans estrelles del 'mainstream' atentes al que es mou fora de les seves mansions. ‘Mi gente’ és en realitat una adaptació hispana de la cançó que a penes dos mesos abans havia publicat el seu 'partenaire', l'afrofrancès Willy William, amb el títol de ‘Voodoo song’.

Notícies relacionades

Diverses de les seves frases originals francòfones sonen a ‘Mi gente’ i a tenor de l'impacte que està tenint aquest estiu gairebé s'està ballant més en francès que en anglès. Valgui la ‘boutade’ per constatar que, si bé l'anglès no sol ser llengua vehicular en el món de la cançó estiuenca, aquest 2017 menys que mai. Com a excepció més sonada, el ‘Shape of you’ del britànic Ed Sheeran. I amb la seva acollida compensa el fiasco de la seva hooliganesca oda a Barcelona.


Mojitos amb ullets

Part de la versió del ‘Despacito’ amb Justin Bieber com a convidat sona en anglès, el qual també campa al seu aire mà a mà amb David Guetta a ‘2U’ i, a ‘I’m the one’, convidat amb altres figures per DJ Khaled, que al seu torn, al seu altre èxit, ‘Wild thoughts’, compta amb la participació de Rihanna, una de les poques grans dives que aquest any es colen entre les preferències estivals. La que més, Shakira, que la va encertar rememorant l'enamorament que la va unir a Gerard Piqué. Amb graciosa rima (“Un mojito, dos mojitos / mira que ojitos bonitos”), amb la seva cançó ‘Me voy a enamorar’ s'acosta al moombahton, gènere que ens va descobrir aquí el canari Dasoul, que per cert, aquest estiu està aliat amb el veneçolà Nacho a cop de ‘Kung-Fú’.