Anar al contingut

James Daunt, l'home que va reflotar Waterstones: "El llibre electrònic va ser una moda"

Ernest Alós

James Daunt, l'home que va reflotar Waterstones: "El llibre electrònic va ser una moda"

Mireia Reynal

–¿Com es pot aconseguir que en una cadena de 276 llibreries funcionin com a llibreries independents?
–El repte de les cadenes de llibreries és utilitzar la seva potència financera i la força dels seus serveis centrals. I evitar la tendència de totes les grans cadenes de controlar-ho tot, estandarditzar, despersonalitzar. En la roba funciona, en les llibreries, no. Les llibreries urbanes han de ser llocs on els autors es trobin amb els lectors, on es llegeixin llibres als nens... El sentit de la llibreria és aquest vincle amb la comunitat.

–El seu ressorgiment es deu al repunt del llibre imprès al Regne Unit?
–Només el 2% de les nostres vendes són vendes on line de llibres físics. Les vendes de llibre electrònic són el 0%. Som venedors de llibres físics en llibreries físiques. Allà és on el llibreter té valor.

–Vostè va sorprendre quan es va associar amb Amazon. I novament quan va deixar de vendre dispositius Kindle.
–No tinc cap problema amb Amazon com a empresa, sí perquè no paguen impostos. Vam intentar que la gent comprés els lectors electrònics dins les nostres llibreries, i quan es van deixar de vendre, vam deixar d’oferir-los.

–¿Perquè creu que s’ha produït el declivi de l’ebook al seu país?
–Va ser una moda, com que els joves vagin amb els jeans caiguts ensenyant el cul. Tothom volia un llibre electrònic, i als dos anys va deixar de ser moda. Ara hem arribat a una utilització lògica: la gent gran que necessita lletres grans, la gent que vol llegir barat sense preocupar-se gaire del contingut... L’experiència física de llegir en un llibre electrònic és diferent. Jo no recordo els títols quan llegeixo llibres electrònics.

–¿Coneix el teixit de llibreries de Barcelona?
–És increïble la concentració, la qualitat és remarcable i estan plenes de gent. Això no ho tenim allà.

–Aquí les llibreries independents són el 40% del mercat.
–Al Regne Unit, el 5%. Tenim Waterstones, i supermercats que venen llibres, o WHSmith, que ven xocolata i llibres, però això no és una llibreria. Les llibreries independents que tenen aquí, si no tinguessin el preu fix, desapareixerien. S’eliminarien aquests nodes de la vida cultural local.