'La dona del Cadillac': un 'thriller' esmolat

Joan Carreras treu encara més suc a la fórmula que ha utilitzat en les seves últimes novel·les

ealos37618714 joan carreras

ealos37618714 joan carreras / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
VICENÇ PAGÈS JORDÀ

El poble on se situa 'La dona del Cadillac' es manté en un equilibri fràgil, susceptible de ser alterat  per qualsevol foraster que hi arribi, observi el que hi succeeix i es faci les preguntes pertinents. Per narrar aquesta història, Joan Carreras (Barcelona, 1962) ha optat per un estil lleuger, sustentat en diàlegs funcionals i una trama revelada de manera gradual amb punts de vista alternats: d’aquesta manera accedim a mitja dotzena de visions parcials a partir de les quals el lector culmina el trencaclosques.

'La dona del Cadillac'

Joan Carreras Proa 328 pàgines 18,50 €

El passat del poble s’amaga sota capes de costums i de silencis. Cadascú coneix una part de la història, i la feina del nouvingut és, en primer lloc, trobar els icebergs, després descobrir-ne la part oculta i finalment connectar-los en una hipòtesi fonamentada. L’estructura, doncs, recorda les novel·les policíaques de Georges Simenon. A diferència del que ocorre amb el comissari Maigret, però, l’indagador de Joan Carreras també té secrets.

Durant les primeres dues terceres parts del llibre, l’autor dissemina indicis, frases enigmàtiques i pistes falses. En el terç final, la novel·la es revela com un d’aquells mobles victorians plens de compartiments secrets. Ni tan sols els habitants del poble coneixien l’abast de tot el que s’hi oculta. En les cinquanta últimes pàgines, les sorpreses se succeeixen al ritme endimoniat d’un castell de focs elaborat amb la paciència d’un artista xinès.

Un dels tòpics que circulen en els tallers d’escriptura és que sempre és millor mostrar que explicar. Sovint, però, s’agraeix un tractament indirecte, com el que fa Isabel Coixet a la pel·lícula  'La vida secreta de les paraules' i Joan Carreras en aquesta novel·la. Presentats de manera continguda (sense excloure escenes d’acció i alguns símils atrevits, que també n’hi ha, i el lector els agraeix), els conflictes permeten una aproximació menys efectista que els fa més humans.

Notícies relacionades

Del 1990 al 2003, Joan Carreras va publicar dos reculls de contes i dues novel·les. Des de 'L’home d’origami', el 2009, ha accelerat el ritme de treball: cinc novel·les en nou anys, que li han merescut els premis Sant Jordi i Ciutat de Barcelona. A 'La dona del Cadillac', Carreras manté l’atenció centrada en les famílies i les parelles, una atenció que al nostre parer millora -com és el cas- quan adopta la forma de 'thriller' esmolat.

.