CICLE TEATRAL

La Beckett posa la lupa en el Mediterrani

La crisi dels refugiats arriba al teatre amb 'Odisseus', imaginativa versió del mite d'Ulisses a càrrec de la companyia Tot Terreny

lpedragosa36684638 odisseus161221205722

lpedragosa36684638 odisseus161221205722

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La dramàtica crisi dels refugiats i els fluxos migratoris del Mediterrani centren Mar de miralls, el primer cicle de la nova Sala Beckett. Cinc muntatges, una exposició i diverses xerrades i tallers es posaran en marxa a partir de demà amb l’estrena d’Odisseus, una versió contemporània de l’Odissea d’Homer. El muntatge, de la companyia Tot Terreny, estarà en cartell fins al 5 de febrer. Està interpretat per 25 joves procedents del teatre, la música, el circ i la dansa. «Està realitzat amb molt pocs mitjans, amb molta imaginació. Té una força i una energia tremendes, perquè és fruit d’un treball col·lectiu», destaca el veterà director Quimet Pla (ex Comediants). Ell també s’ha encarregat de la dramatúrgia juntament amb Pau Matas i Oriol Pla, protagonista de l’aclamat Ragazzo.

«Hem treballat molt a partir de la improvisació, canalitzant el que aportava cadascú. La història que expliquem és la mateixa, però el context diferent», declara el director. «Seguim la línia argumental de l’Odissea. Utilitzem la imaginació per fer que el públic vegi el vaixell d’Ulisses, les sirenes, el mar i els monstres als quals s’enfronta», explica Quimet Pla. L’acció es desenvolupa en un escenari a tres bandes, molt a prop del públic, a la sala del primer pis de l’antiga Cooperativa Pau i Justícia del Poblenou. «Hem adaptat l’obra al nostre estil irreverent. Sense trair Homer concentrem la seva obra en una hora i mitja i ens divertim amb ella portant-la al nostre terreny, amb broma fina i molt de tacte».

La banda sonora de l’espectacle, capitanejada per Pau Matas, té cançons realitzades amb instruments de molts tipus, des de violí, viola, contrabaix, trompeta i piano fins a sintetitzador, guitarra elèctrica i fins i tot bidons. 

Malgrat l’ús que s’ha fet d’Ítaca, anhelat destí d’Ulisses, la companyia es limita a explicar la història. «La nostra odissea també és la d’aquelles persones obligades a emigrar». Impossible no trobar ressons en l’obra de les penúries d’aquells refugiats que diàriament es llancen desesperats al mar Mediterrani a la recerca d’un futur millor.

Notícies relacionades

A partir del 18 de gener Oskené estrenarà De carenes al cel. «Una peça a cavall del teatre de document i el teatre de ficció», indica la seva directora, Judith Pujol.

Completen la part teatral del cicle tres espectacles que només es veuran els divendres i els dissabtes durant tres setmanes: El rey del Gurugú (20 i 21 de gener), una obra sobre els subsaharians que esperen entrar a Melilla; Nador (27 i 28 de gener), basat en l’obra de l’escriptora catalana d’origen amazic Laila Karrouch, i Sous la plage (3 i 4 de febrer), interpretada pel periodista i refugiat d’origen palestinosirià Mohammad Bitari.