Pere Cinquè
ajh01c03001
¿Què fa que certs escriptors segueixin vius després de morts, o d’haver deixat d’escriure? ¿Com és que alguns noms, de la massa immensa d’escriptors i escriptores que omplen llibreries, biblioteques i catàlegs, alguns només, se salten la barrera de l’oblit i continuen a la vora nostra?
De tots els noms possibles, la gent que promou el manifest SOS. Literatura a l’ensenyament per denunciar el lent però fins ara implacable bandejament de la literatura dels plans d’estudis de secundària (bandejament que té també noms i cognoms, ben nacionalistes per cert) van escollir batejar-se com a Col·lectiu Pere Quart. Aquest era el pseudònim que usava en poesia Joan Oliver, nascut a Sabadell un any abans que s’acabés el segle XIX i mort el 1986: era un home i un escriptor a favor del compromís, dels compromisos, i contra les convencions, un activista escèptic però perseverant, llenguallarg i rebec, un inconformista amb bona part d’allò que li tocà viure i algú que no va dubtar a prendre partit, de vegades amb crues conseqüències, una de les quals fou l’exili. Però tot té dues cares: molts lectors mai no li agrairem prou les Corrandes d’exili publicades des de Xile.
Ara fa 30 anys de la mort d’Oliver, i els que fugen a l’exili tenen colors de pell diferents, qui ens governa ja no és el general Franco, com quan ell va tornar, sinó un Felip VI. Gira la roda del temps i anem afegint numerals a certs noms. Però les paraules resisteixen. El proper dimarts 29 de novembre, dins de l’Any Joan Oliver, la Biblioteca de Catalunya i el PEN Català preparen un homenatge a l’escriptor, i amb aquest motiu el PEN ha editat un esplèndid àlbum ple d’imatges i textos, en força casos inèdits, que val la pena que no es perdin. El llibret s’obre dient: «Per dissort, encara som a la trinxera i les nostres armes són les paraules». En aquesta trinxera eterna que és la vida, vista des d’uns mínims principis, les paraules i els organitzadors de paraules ens hi fan una bella companyia. Repetim-ho amb Pere Quart: «Temps era temps hi hagué la vaca cega: / jo sóc la vaca de la mala llet».
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
