L'ÚLTIMA ESTRELLA CINEMATOGRÁFICA DE MARVEL
L'heroi més psicodèlic
Malgrat tenir etapes brillants, els còmics del Doctor Extraño, personatge creat per Steve Ditko i Stan Lee, no han tingut mai gaire èxit

rtapounet36050334 icult comic doctor strange161027105913
L’última estrella cinematogràfica de l’univers Marvel, el Doctor Extraño, no ha sigut mai una de les més brillants de l’editorial. Stephen Strange va aparèixer per primera vegada el 1963, en una historieta de cinc pàgines que complementava les aventures de la Torxa Humana (el personatge dels Quatre Fantàstics) en el número 110 de la sèrie Strange Tales. Els seus creadors van ser els mateixos que un any abans havien donat vida a Spiderman: el dibuixant Steve Ditko i l’omnipresent guionista Stan Lee.
Strange es presentava com un bruixot expert en màgia negra i les seves aventures transcorrien en dimensions i mons d’allò més psicodèlics i surrealistes. Un dels guionistes de la Marvel en aquells dies, Roy Thomas, va afirmar que «els lectors de Doctor Strange d’aquell temps es devien pensar que a Marvel ens fotíem drogues». Mesos després de la primera aparició del personatge, els seus creadors explicarien d’on havia sortit: un dels millors neurocirurgians del món –i un dels més mesquins– va patir un accident de cotxe que li va destrossar les mans. Enfonsat, es va deixar emportar per rumors que parlaven d’un vell estrany que el podria curar amb la seva màgia. En comptes de guarir-lo, el vell li va donar una vida nova. El va convertir en el seu aprenent i, amb el temps, en el millor mag del món. Així, el cirurgià Stephen Strange es va convertir en el Doctor Extraño, bruixot suprem.

Als anys 70, la del Doctor Extraño es va convertir en una de les sèries punteres de la Marvel de la mà del guionista Steve Englehart i els dibuixants Frank Brunner i Gene Colan. Un personatge tan donat a la psicodèlia havia de funcionar en una època tan propícia als excessos lisèrgics. Però poc després va començar a pansir-se i va acabar en el racó dels personatges de culte. Més ben dit, dels personatges amb pocs seguidors i als quals els guionistes no acaben de trobar el punt. Durant dues dècades va passar amb més pena que glòria, gairebé sempre amb una col·lecció en el mercat, no en primer pla.
EL RETORN
Notícies relacionadesEl 2004 va aparèixer un còmic titulat Strange, que modernitzava l’origen del personatge i amb el qual l’editorial començava a trobar-li un rumb adequat. Dos anys més tard es va publicar El juramento, un dels millors còmics moderns del Doctor Extraño. Escrit per Brian K. Vaughan i dibuixat pel barceloní Marcos Martín, és el favorit de l’actor Benedict Cumberbatch.
Poc després, Marvel va integrar el personatge a Els Venjadors. Sortir en el còmic més popular de l’editorial i posar-se en marxa la pel·lícula va ser tot u. Des del 2015, el Doctor Extraño torna a tenir una publicació pròpia cada mes i es ven bé. Potser ja no sigui un còmic tan inaccessible com abans, però continua sent, si més no... estrany.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- ENERGIA La presidenta de Red Eléctrica apunta a les elèctriques per l’apagada i descarta dimitir perquè a la seva xarxa «res va fallar»
- Nova instrucció als registres El Govern central aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada