La primera pel·lícula de Netflix a Espanya va néixer d'una conversa de sobretaula

'Siete años', primera pel·lícula produïda a Espanya per la plataforma de pagament, va néixer en una conversa de cafè

Dirigit pel barceloní Roger Gual, el film s'estrenarà en televisió el 28 d'octubre a 190 països

tecnicomadrid35729347 television    siete a os   netflix

tecnicomadrid35729347 television siete a os netflix

4
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Siete años, primera pel·lícula produïda per Netflix a Espanya, va néixer fa un parell d’anys en una cafeteria. En converses de sobretaula, el guionista José Cabeza va llançar una idea als seus companys de taula i estovalles: «¿I si fem una història sobre un grup d’executius que estan amb l’aigua al coll i volen salvar la seva exitosa companyia?». El productor Cristian Conti i el compositor de bandes sonores Federico Jusid van aplaudir l’ocurrència. El 28 d’octubre, el que va començar com una conversa entre amics es convertirà en una pel·lícula que s’estrenarà a la televisió, de la mà de Netflix, a 190 països i amb un públic potencial de 81 milions d’espectadors. Aquesta és la història de com va néixer.

Federico Jusid Cristian Conti estaven realment entusiasmats amb la idea del seu col·lega guionista. Jusid, un número u de les bandes sonores que viu entre Madrid i Los Angeles i que ha firmat la música d’Isabel El secreto de sus ojos, va decidir convertir-se en productor. «La meva primera vegada en 20 anys de carrera, sí. Sento que li dec molt al cinema i aquesta és una manera que tinc de rendir-li homenatge. Encara que m’he adonat que produir no és gens fàcil. No sé si ho faré més vegades de fet», explica a aquest diari Jusid, pianista espanyol nascut a Buenos Aires i compositor tant de concerts com de cinema (ha treballat en la música de més de 30 pel·lícules i unes 20 sèries de televisió).

El pianista Jusid, el productor Conti i el guionista Cabeza, mà a mà, van desenvolupar el guió i llavors van trucar a les portes de Julia Fontana, guionista barcelonina que resideix a Los Angeles. «Ella va ser clau a l’hora d’empènyer el guió i dotar de molt protagonisme l’única dona de l’elenc [interpretada per Juana Acosta]», comenta Jusid.

UNA ALTRA CARAMBOLA / Si la idea original de Siete años va néixer en una cafeteria, l’elecció del director, el barceloní Roger Gual, va ser una altra carambola. «Ens vam trobar amb el Roger Los Angeles, on ell, precisament, estava promocionant el seu anterior film, Menú degustació. Es va entusiasmar amb la idea. I nosaltres amb ell», subratlla el compositor.

En un to teatral i rodada en un únic escenari, Siete años (que dura 90 minuts) explica la història de quatre amics que, al seu dia, van muntar una empresa tecnològica. En pocs anys, van començar a facturar milions d’euros i es van convertir en executius d’èxit. Un dia –i aquí comença la pel·lícula– succeeix una cosa (és millor no saber-ne gaire més) i es veuen obligats a reunir-se durant hores per arribar a un acord i salvar la companyia i a ells mateixos. És una situació extrema i els nervis estan a flor de pell. ¿Qui sacrifica la seva llibertat per salvar la firma i la resta de col·legues de la ruïna?

Els productors i el director sabien que l’elenc havia d’estar a l’altura. Els elegits van ser Juana Acosta, Paco León, Àlex Brendemühl, Juan Pablo Raba Manuel Morón. «Va ser difícil coordinar agendes perquè es tracta de cinc actors molt ocupats, però finalment ho vam poder fer», recorda Jusid.

A LA PRIMERA / Els productors eren conscients que Siete años necessitava un sistema de distribució que s’acoblés a la seva humilitat. A Cristian Conti, molt bregat en el món del cine, se li va acudir trucar a les portes de Netflix, plataforma nord-americana que ha revolucionat la televisió i que a Espanya va aterrar l’octubre del 2015. Netflix ho va acceptar a la primera. «Van ser respectuosos tant amb el guió com amb la resta de les decisions artístiques que havíem pres fins llavors. El seu suport va ser clau. Ens van recolzar tant econòmicament com de cara a l’estrena, gràcies al seu sistema de plataforma». Amb el sí de la companyia, l’equip va rodar sota la batuta de Gual.

Notícies relacionades

El 28 d’octubre, Siete años estarà disponible per a tots els abonats de Netflix, tant els d’Espanya com els de la resta del món. «Estem totalment desconcertats de cara a l’estrena. Suposo que aquest sentiment és una característica comuna de tots els productors de cine. No hi ha un precedent, així que també estem expectants, amb gran entusiasme i curiositat per saber què passa. Jo, personalment, tinc un concepte molt romàntic del cine. M’agrada la sala fosca. Però crec que Siete años és una pel·lícula que pot bategar molt bé a la petita pantalla. Ho dic perquè no és un film que narri una aventura espacial ni una batalla de romans», explica Jusid.

ÈXIT RÀPID / ¿I què és, doncs, Siete años? Una pel·lícula que parla de misèries humanes, de la fidelitat i la lleialtat. I també de la responsabilitat, de l’èxit ràpid i de com un és conseqüent amb els seus actes. Jusid destaca que el missatge de la pel·lícula és universal. «La corrupció és una cosa que es produeix a tots els països, igual que l’èxit ràpid. ¿Quina responsabilitat tenen les persones riques, els homes i dones de negocis pròspers?», conclou el pianista.