FESTIVAL AL PARC DEL FÒRUM

Bunbury, les mutacions d'un veterà

L'ex Héroes del Silencio imposa la seva llei en una primera jornada superpoblada del Cruïlla Barcelona

rtapounet34634197 bunbury160709124900

rtapounet34634197 bunbury160709124900 / FERRAN SENDRA

8
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els horaris del Cruïlla Barcelona no es regeixen per una estructura piramidal, amb l’artista més rellevant en la millor hora, sinó per qüestions de ritme. De més reflexiu a més calorós. Per això fa dos anys Damon Albarn (líder de Blur) es va presentar amb la seva melancòlica música en solitari abans de fer-se de nit; i per això  divendres Esperanza Spalding es va enfrontar al sol a l’escenari Time Out, malgrat el Grammy a l’artista revelació que presumptament va robar a Justin Bieber el 2011 i d’haver sigut escollida per Barack Obama per actuar a la Casa Blanca abans de complir els 30.

    L’artista va ser impassible a la calitja. Es va moure amb seguretat en el seu teatral trasllat a l’escenari d’Emily’s D+Evolution, disc de concepte sobre una noia (Emily, segon nom d’Esperanza) enfrontada a temes d’amor, raça i identitat. Millor que ben acompanyada pels seus tres coristes i la seva banda jazz rock, es podia concentrar a representar amb encant escenes del seu relat o recordar la seva mestria amb el baix sense trasts.

ALTA TEMPERATURA

El d’Esperanza Spalding i Cat Power era, potser, el solapament més dolorós de la primera jornada del Cruïlla. Qui s’acostés a la segona tampoc se’n va haver de penedir: Chan Marshall (el seu verdader nom) es va mostrar concentrada i emotiva en el seu repàs a un cançoner que, amb el temps, només sembla guanyar en veritat i vida. Va brodar les seves cançons, de Song to Bobby a la inevitable The greatest, i també les d’altres: These days de Nico o Blue de Joni Mitchell, aquesta realment nocturna i meditabunda i ni tan sols feta malbé per les converses a crits.

    Minuts després, un bon tram de camí més enllà, Adrià Puntí treia esperit rock’n’roll amb rotund so de banda. Van caure referències a Umpah-Pah (Un compendio en mi menor) però, sobretot, es va tractar de celebrar material recent com l’extàtica Esperit («clap your hands!») o una Prohibit, abans de la qual ens proposar «posar-nos sexis». La tarda es presentava alta de temperatura en tots els sentits, perquè la primera cançó que va tocar Damien Rice (The professor & la fille danse) tracta, segons el cantautor irlandès, sobre què fa un quan és jove i els seus milions d’espermatozoides lluiten per sortir. Era un home sol i una mica trist i la seva guitarra, però això seu podia cobrar volums catedralicis gràcies a la superposició de capes gravades in situ.

    Si Rice podia conduir a la melancolia, Chambao van fer tot el possible per evitar-la. Lamari va deixar anar missatges hedonistes gairebé abans de cada peça («que disfruteu, que feu el que us vingui de gust») i la seva sòlida banda, menys chill que flamenc jazz, va construir grooves efectius. Rius de gent es van acostar a ballar, encara que l’afluència més gran es va registrar, segurament, a Bunbury: allà hi havia d’haver gairebé totes les 22.000 persones que divendres van visitar el festival.

    L’ex Héroes del Silencio va confirmar les seves capacitats no només vocals, també interpretatives i expressives (l’estatisme no va amb ell), en un repàs a la seva carrera sota el signe d’un rock musculós però elegant, amb vistes al jazz, el blues i el country. Bastant material d’Héroes del Silencio: va començar amb una versió amb guitarres surf (abans havien sonat The Tornadoes com a música introductòria) d’Iberia sumergida i el punt més àlgid de l’actuació va ser el rescat final, no sense el vell heroisme, dels clàssics Mar adentro i Maldito duende. A meitat de trajecte, convincent secció d’aromes urbans: encadenat d’El extranjero, Desmejorado i Infinito.  

ALLIBERAMENT BALLABLE

Segons el criteri musical del Cruïlla, a prop de la mitjanit ja toca l’alliberament ballable. I per a això hi havia, per un costat, Crystal Fighters amb la seva barreja de pop i electrònica tribal, i per un altre, Seeed, banda alemanya reggae-dancehall que va portar el públic al fervor amb les seves melodies encomanadisses i, sobretot, un grup de quatre percussionistes que es prestava a coreografies tan encantadores com, a vegades, impossiblement gimnàstiques. El seu xou va tenir un costat reivindicatiu: el seu vocalista Peter Fox va fer una crida a l’obertura de les fronteres a Europa («ho sento, ho havia de dir»). I el mateix esperit crític va travessar l’actuació, robusta, dinàmica i sense por de l’èpica de Vetusta Morla, en què el seu cantant Pucho va fer una crida a l’alliberament de decibels als espectacles en directe i a reflexionar sobre les últimes eleccions: «Les coses segueixen a la deriva i la il·lusió haurà d’esperar».

    Mentrestant, a molts els queda el ball com a forma de depuració. En la recta final de la primera nit quedava molt de públic per a les cerimònies de ritme de Bomba Estéreo i Rudimental. Altres, peus ja masegats, van voler reservar forces per a la segona jornada: entre els seus grans reclams, alguns valors segurs del rock com Robert Plant i Alabama Shakes. HEls horaris del Cruïlla Barcelona no es regeixen per una estructura piramidal, amb l’artista més rellevant en la millor hora, sinó per qüestions de ritme. De més reflexiu a més calorós. Per això fa dos anys Damon Albarn (líder de Blur) es va presentar amb la seva melancòlica música en solitari abans de fer-se de nit; i per això  divendres Esperanza Spalding es va enfrontar al sol a l’escenari Time Out, malgrat el Grammy a l’artista revelació que presumptament va robar a Justin Bieber el 2011 i d’haver sigut escollida per Barack Obama per actuar a la Casa Blanca abans de complir els 30.

    L’artista va ser impassible a la calitja. Es va moure amb seguretat en el seu teatral trasllat a l’escenari d’Emily’s D+Evolution, disc de concepte sobre una noia (Emily, segon nom d’Esperanza) enfrontada a temes d’amor, raça i identitat. Millor que ben acompanyada pels seus tres coristes i la seva banda jazz rock, es podia concentrar a representar amb encant escenes del seu relat o recordar la seva mestria amb el baix sense trasts.

ALTA TEMPERATURA

El d’Esperanza Spalding i Cat Power era, potser, el solapament més dolorós de la primera jornada del Cruïlla. Qui s’acostés a la segona tampoc se’n va haver de penedir: Chan Marshall (el seu verdader nom) es va mostrar concentrada i emotiva en el seu repàs a un cançoner que, amb el temps, només sembla guanyar en veritat i vida. Va brodar les seves cançons, de Song to Bobby a la inevitable The greatest, i també les d’altres: These days de Nico o Blue de Joni Mitchell, aquesta realment nocturna i meditabunda i ni tan sols feta malbé per les converses a crits.

    Minuts després, un bon tram de camí més enllà, Adrià Puntí treia esperit rock’n’roll amb rotund so de banda. Van caure referències a Umpah-Pah (Un compendio en mi menor) però, sobretot, es va tractar de celebrar material recent com l’extàtica Esperit («clap your hands!») o una Prohibit, abans de la qual ens proposar «posar-nos sexis». La tarda es presentava alta de temperatura en tots els sentits, perquè la primera cançó que va tocar Damien Rice (The professor & la fille danse) tracta, segons el cantautor irlandès, sobre què fa un quan és jove i els seus milions d’espermatozoides lluiten per sortir. Era un home sol i una mica trist i la seva guitarra, però això seu podia cobrar volums catedralicis gràcies a la superposició de capes gravades in situ.

    Si Rice podia conduir a la melancolia, Chambao van fer tot el possible per evitar-la. Lamari va deixar anar missatges hedonistes gairebé abans de cada peça («que disfruteu, que feu el que us vingui de gust») i la seva sòlida banda, menys chill que flamenc jazz, va construir grooves efectius. Rius de gent es van acostar a ballar, encara que l’afluència més gran es va registrar, segurament, a Bunbury: allà hi havia d’haver gairebé totes les 22.000 persones que divendres van visitar el festival.

    L’ex Héroes del Silencio va confirmar les seves capacitats no només vocals, també interpretatives i expressives (l’estatisme no va amb ell), en un repàs a la seva carrera sota el signe d’un rock musculós però elegant, amb vistes al jazz, el blues i el country. Bastant material d’Héroes del Silencio: va començar amb una versió amb guitarres surf (abans havien sonat The Tornadoes com a música introductòria) d’Iberia sumergida i el punt més àlgid de l’actuació va ser el rescat final, no sense el vell heroisme, dels clàssics Mar adentro i Maldito duende. A meitat de trajecte, convincent secció d’aromes urbans: encadenat d’El extranjero, Desmejorado i Infinito.  

ALLIBERAMENT BALLABLE

Notícies relacionades

Segons el criteri musical del Cruïlla, a prop de la mitjanit ja toca l’alliberament ballable. I per a això hi havia, per un costat, Crystal Fighters amb la seva barreja de pop i electrònica tribal, i per un altre, Seeed, banda alemanya reggae-dancehall que va portar el públic al fervor amb les seves melodies encomanadisses i, sobretot, un grup de quatre percussionistes que es prestava a coreografies tan encantadores com, a vegades, impossiblement gimnàstiques. El seu xou va tenir un costat reivindicatiu: el seu vocalista Peter Fox va fer una crida a l’obertura de les fronteres a Europa («ho sento, ho havia de dir»). I el mateix esperit crític va travessar l’actuació, robusta, dinàmica i sense por de l’èpica de Vetusta Morla, en què el seu cantant Pucho va fer una crida a l’alliberament de decibels als espectacles en directe i a reflexionar sobre les últimes eleccions: «Les coses segueixen a la deriva i la il·lusió haurà d’esperar».

    Mentrestant, a molts els queda el ball com a forma de depuració. En la recta final de la primera nit quedava molt de públic per a les cerimònies de ritme de Bomba Estéreo i Rudimental. Altres, peus ja masegats, van voler reservar forces per a la segona jornada: entre els seus grans reclams, alguns valors segurs del rock com Robert Plant i Alabama Shakes. 

Temes:

Música