¿Viurem en un altre planeta?
BARCELONA El CCCB explora el futur de l'espècie humana unint ciència, tecnologia, art i humanitats
Neil Harbisson,al costat de l’escultura del seu ’Cap sonocromàtic’. /
¿La bioenginyeria crearà una nova raça d'humans? ¿Què serà considerat bonic d'aquí 100 anys? ¿Mantindrem relacions íntimes amb un robot? ¿Viurem en un altre planeta? ¿Ja som cíborgs? El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) es planteja aquestes preguntes i moltes més però no ofereix respostes, tampoc ho pretén. La idea és «donar les eines per veure el present i preveure el futur», explica Vicenç Villatoro, director del centre.
I les eines les ofereix en el marc de l'exposició +Humans. «Un espai d'intersecció entre ciència, tecnologia, art i humanitats», continua Villatoro, en què a partir de pioneres propostes artístiques i d'investigació s'explora el possible futur de l'espècie humana. El punt de partida són els ràpids canvis tecnològics i científics actuals, i el punt d'arribada: «Decidir com a societat quins volem acceptar i on són els límits», apunta Cathrine Kramer, comissària de la mostra.
Així, el primer espai de +Humans planteja les modificacions que estem disposats a fer al nostre cos i la nostra ment. Com a exemple hi ha les pròtesis inspirades en les potes del darrere d'un guepard de l'atleta paralímpica Aimee Mullins i la documentació d'Extra Ear, projecte en què el polèmic performer Sterlac -que opina que el cos humà està obsolet- es va implantar una tercera orella al braç. O la pròtesi emocional Dispositiu empàtic improvisat, que punxa i extreu sang del seu portador cada vegada que un soldat nord-americà mor al Pròxim Orient.
El com afecta el progrés en les relacions humanes també té el seu espai. A saber si el Test de compatibilitat d'ADN substituirà el romanticisme en les relacions de parella o si els millors orgasmes tindran com a suport una centrifugadora amb forces gravitatòries variables com proposa la peça Teledildònica per a relacions a distància.
De l'evolució de l'entorn i del medi ambient en parla el tercer apartat de la mostra. Així, és possible que acabem actuant com abelles pol·linitzadores si aquests insectes desapareixen. Per si això passa, Laura Allcorn ha dissenyat un bufó artefacte que sembla un complement de moda. Però si les abelles estan en perill d'extinció, noves espècies han aparegut gràcies a la modificació genètica, com els canaris vermells o les rates alcohòliques de què parla Organismes postnaturals de la Unió Europea.
Mort elegant
El final està reservat als límits de la vida, naixement i mort, esdeveniments absoluts però no rígids. Així que una manera divertida i elegant, segons els seus autors, d'anar-se'n és amb la Muntanya russa eutanàsica. Un viatgefatal basat en la medicina aeroespacial, l'enginyeria mecànica i la gravetat.
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- L’èxit de dues campiones del món Jenni i Esther conquisten Amèrica
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
- Treball investiga els nous canviadors per una denúncia
- Acord amb InmoCaixa La Generalitat compra més de 1.000 vivendes a La Caixa per reforçar el parc públic de lloguer en 15 municipis catalans
- Pintures de Sixena La jutge rebaixa la pretensió de Sixena d’"interrogar" els tècnics del MNAC i només permet "obtenir informació" per elaborar un tercer cronograma
- FÒRUM ESPAÑA 360 Ainhoa Moll: «Hem de perfeccionar l’equilibri entre la unitat del país i la diversitat dels seus territoris»
- La tribuna Ucraïna encara es resisteix a la capitulació
- Confessió inèdita Rosalía explica que té TDAH, però no es tracta: «Em distrec molt amb els sons d’ambient»
