CRÒNICA

Arcángel vola arran de terra

El 'cantaor' de Huelva grava al Tablao Flamenco Cordobés el seu nou disc

Francisco José Arcángel Ramos al Tablao Flamenco Cordobés.

Francisco José Arcángel Ramos al Tablao Flamenco Cordobés. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
LUIS TROQUEL
BARCELONA

Nit excepcional per partida triple. La llista de grans noms que han passat pel Tablao Flamenco Cordobés desbordaria aquestes línies; no obstant, poder veure a tan curta distància un cantaor del calibre d'Arcángel no deixa de ser un esdeveniment. Excepcional també perquè no era una actuació més, sinó la gravació, en directe, del que serà el seu pròxim disc. I com qualsevol bon aficionat podria preveure, el que allà es va veure i va sentir aquest divendres a la mitjanit va ser també rotundament excepcional. A l'altura, de llarg, d'aquesta gran figura que és Arcángel.

Entregat des del minut zero, Francisco José Arcángel Ramos va fer honor al seu cognom tan celestial. Cantant com qui anuncia un adveniment. I d'acord amb el que es va escoltar haurem d'estar especialment atents al disc que en sortirà. Ell va ser el primer cantaor del segle XXI. La primera gran revelació de l'última etapa de bonança que el negoci musical ha viscut. Despuntar encara aleshores li va donar ales a Arcángel per assolir, i mantenir-s'hi, en aquella primera divisió flamenca a la qual avui és tan summament difícil d'arribar.

Notícies relacionades

NOVA ETAPA/ Els discos en directe solen tenir molt de recapitulació. En aquest cas és al revés. Obre amb totes les de la llei una nova etapa. Nova discogràfica (Universal), nova oficina de representació també internacional (Polyarts/Harrison Parrot) i conceptual nou treball. Tablao es titularà, i sortirà a la venda aquesta pròxima tardor. Una reivindicació de la importància dels controvertits tablaos com l'hàbitat de l'art jondo que temps enrere van ser. I una aposta per tres dels seus més emblemàtics exponents: gravat al nostre Cordobés i a més a més en concerts anteriors al Corral de la Moreria (Madrid) i El Arenal (Sevilla). Tota una declaració de principis per això de la capitalitat flamenca que avui torna a ostentar la ciutat de Barcelona.

A l'entrar al Tablao Cordobés, consagrat sempre a la sonoritat acústica, una imatge desconcertant: hi havia micròfons. Però no calia patir: eren per gravar, no per amplificar. Sense caixó, tampoc. Dos palmeros que com a percussió van utilitzar només una taula cabal (Carlos Grilo i Diego Montoya) i dos guitarristes (Miguel Ángel Cortés i Dani del Morón). Van obrir per alegries un repertori que suposa el seu retrobament amb les composicions d'Isidro Muñoz. I amb lletres que venien imitades, com aquella que deia: «Me atormenta esa persona solo con  su presencia que escribo con 'b' Valencia y con 'v' Barcelona». També va cantar per malaguenyes, soleás, tangos, sambres a compàs, candents seguidiyasbulerías amb regust de Jerez i un tribut a la seva terra per fandangos de Huelva amb tancament alosnero.  Excepcional Tablao.

Temes:

Música